Et fly fra Virgin Atlantic tankes med SAF-brændstof. PR-foto: BP.

Flyselskabs brændstof-påstand kaldes vildledende

Det britiske flyselskab Virgin Atlantic får påbud fra de engelske konkurrencemyndigheder om ikke fremover at betegne SAF – sustainable aviation fuel – som bæredygtigt, uden nærmere forklaring.

SAF – sustainable aviation fuel – indgår i luftfartens grønne omstilling som et grønnere (og væsentligt dyrere) brændstof end almindeligt jet fuel.

Nu har britiske Virgin Atlantic fået et påbud om ikke fremover ukritisk i annoncer at hævde at SAF er ”bæredygtigt brændstof,” uden i samme annonce at forklare, at flyvning har miljøpåvirkninger.

Det skriver flere britiske medier, blandt andet Sky News.

Kendelsen fra de britiske konkurrencemyndigheders vagthund, Advertising Standards Authority (ASA), kommer efter flere forbrugere har klaget til blandt andet ASA over, at Virgin Atlantic i en annonce hævdede at flyselskabet havde brugt ”100 procent bæredygtigt brændstof” (SAF) på en flyvning i november sidste år fra London Heathrow til New York JFK.

At bruge udtrykket ”bæredygtigt brændstof” giver et vildledende indtryk, da der stadig er miljøpåvirkning, hedder det blandt andet fra ASA. Virgin Atlantic har til ASA bekræftet, at SAF ligesom traditionelt flybrændstof udleder CO2. Men produktionsmetoden af SAF er mere miljøvenlig og direkte og indirekte udleder 64 procent mindre CO2, hedder det. ”Derfor udgør SAF en væsentlig reduktion af CO2-udledninger,” oplyser flyselskabet til ASA.

Strid om ord
ASA medgiver overfor Virgin Atlantic, at nogle forbrugere der hørte flyselskabets annonce i radioen, sikkert godt forstod hvad flyselskabet mente med sine formuleringer i annoncen. Men, tilføjer ASA, mange forbrugere vil også forstå budskabet som om, at flyvningen kun med 100 procent SAF var helt bæredygtig, hvilket ikke var tilfældet. Derfor var annoncen vildledende, hedder det fra ASA.

Vi har pålagt Virgin Atlantic fremadrettet at sikre, at kommende annoncer om dette emne skal indeholde ”kvalificeret information” der tydeliggør også SAF-brændstoffets påvirkning af miljøet,” hedder det fra ASA.

I en kommentar siger Virgin Atlantic, at man er skuffet over kendelsen fra ASA.

Virgin Atlantic, der ejes 51 procent af Sir Richard Bransons Virgin Group og 49 procent af amerikanske Delta Air Lines, blev i øvrigt sidste år medlem af Skyteam-alliancen, som SAS også lander i næste måned.

 

Relaterede artikler:

Virgin Atlantic gennemfører historisk flyvning

Vil investere 1,3 milliarder kroner i SAF

Rejsebureauer kan få millionbøder for greenwashing