Forbruger Europa under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er klar med klagerådgivning. ”Man kan nærmest klage over alt – men jo bedre dokumentation, jo stærkere står man,” lyder det.
Hvert år får EU-støttede Forbruger Europa, der i Danmark hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, henvendelser fra danskere, der har oplevet alt andet end afslapning på for eksempel sommerferien.
”Hos Forbruger Europa får vi klager over alt fra ubrugelige pools, uventede regninger til biludlejere med kreative gebyrer. Derfor har vi lavet en guide til, hvordan man klager, hvis ferien ikke levede op til det, man var blevet lovet,” siger direktør i Forbruger Europa i Danmark, Lars Arent, i en pressemeddelelse.
Mange ved ikke, at der blandt andet er EU-forbrugerrettigheder, der beskytter dem, hvis de oplever mangler på ferien – især hvis de klager hurtigt og har dokumentationen på plads.
”Man kan klage over alt fra beskidte hotelværelser, manglende faciliteter og støjgener til fejlagtige regninger og mærkelige gebyrer – men jo bedre dokumentation, jo stærkere står du,” lyder det fra Forbruger Europa.
Vigtigt med dokumentation – og klag bredt
Lars Arent siger videre i pressemeddelelsen: ”Tag billeder og notér, hvad der mangler eller er galt. Klag desuden altid med det samme – mens du er på destinationen – og helst på skrift, hvis det er muligt, så du kan dokumentere, at du har klaget.”
Tag også screenshots, hvis man klager på skrift gennem en kontaktformular eller chatfunktion, for det er ikke altid, at man kan gå tilbage og se sin historik. Gem både screenshots, mails og kvitteringer – og så er det ifølge Lars Arent en god idé at klage bredt:
”Klag direkte til både rejsebureauet, hotellet, udlejeren eller bookingportalen, hvis der er booket gennem sådan én,” siger direktøren for Forbruger Europa.
Ekstra beskyttet med pakkerejse
Hvis man har booket en pakkerejse, er man ekstra beskyttet, oplyser Forbruger Europa og tilføjer:
Der er tale om en pakkerejse, når man samtidig og til én samlet pris køber mindst to rejseydelser hos samme rejsearrangør. Typiske rejseydelser i pakkerejser er for eksempel fly, hotelophold, billeje og større oplevelser, som udflugter til seværdigheder, koncerter og så videre.
Man skal først klage til rejsebureauet. Er man utilfreds med svaret fra rejsearrangøren, kan man klage videre til Pakkerejse-Ankenævnet.
På sin hjemmeside henviser Forbruger Europa til en række andre klagemuligheder i forbindelse med ferien.
Relaterede artikler:
KLM ville ikke hjælpe: Forbruger Europa skaffede 21.000 kr.
https://standby.dk/pakkerejse-ankenaevnet-fordobler-antal-kendelser/

STANDBY.DK Nyt om rejser


