Togpassagerer i Europa er også beskyttet af en række rettigheder. Arkivfoto fra hovedbanegården i Hamborg. Foto for Deutsche Bahn: Oliver Lang.

Forbruger Europa: Togrejsende har også rettigheder

Togrejser i udlandet vinder frem. De er ofte med skift og kryds af landegrænser. Derfor er det godt at kende sine rettigheder før afgang, lyder meldingen fra EU-finansierede Forbruger Europa.

”Togrejser giver ikke kun mulighed for at rejse grønnere, men også for at opleve hele rejsen som en del af ferien. Med lidt planlægning og forberedelse kan man nyde turen, fordi man ved, hvordan eventuelle uforudsete ændringer skal håndteres.”

Det siger direktør for Forbruger Europa i Danmark, Lars Arent, i en pressemeddelelse. I den oplyses en række EU-rettigheder for togpassagerer – men også, at de forskellige jernbaneselskaber kan have særlige rettigheder, ekstra services eller garantier.

”Det er vigtigt at sætte sig ind i de rettigheder, der gælder for netop ens afgang. Man kan nemlig være yderligere beskyttet ved forsinkelse eller aflysning,” siger Lars Arent.

Togpassageren skal for eksempel være opmærksom på, hvilken type billet, man har købt. Er det en enkeltbillet eller én gennemgående billet? Ved gennemgående billetter er togselskabet ansvarlig, hvis man for eksempel bliver forsinket på vej til Hamborg, og ikke når sit næste tog, oplyses det.

En time forsinket? Pengene tilbage eller…
Hvis ens tog afgår mere end en time senere end planlagt, skal togselskabet tilbyde passageren enten:

Refundering af den fulde billetpris; omlægning af rejsen til en tilsvarende rejse og – hvis muligt – også tilbyde: gratis måltider og overnatning, hvis det for eksempel er sent om aftenen.

Videre oplyser Forbruger Europa: Har togselskabet ikke tilbudt en alternativ rejse 100 minutter efter den planlagte afgang, har man ret til selv at købe en tilsvarende billet og få dækket omkostningerne.

Hvis toget er op til to timer forsinket, har passageren ret til at få 25 procent af billetprisen tilbage, ved over to timers forsinkelse, har man ret til at få halvdelen af billetprisen tilbage, skriver Forbruger Europa.

Der gøres også opmærksom på, at togrejsen muligvis kræver tilkøb af pladsbilletter, at der kan være restriktioner på mængden af medbragt bagage og hvis man selv sammensætter togrejsen med enkeltbilletter, skal man sikre sig tilstrækkelig tid mellem togskiftene.

Vil man klage over togrejsen, skal man først kontakte togselskabet. Hjælper det ikke, kan der klages via Forbruger Europa, hvis togselskabet er etableret i et andet EU-land end Danmark.

Hele pressemeddelelsen med tilhørende links kan ses her.

 

Relaterede artikler:

Her er Europas bedste og værste togselskaber

DSB øger på Tyskland – ekstra afgang til Hamborg

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Togrejsende i Europa har en række rettigheder