Forbrugerrådet vil straffe Transavia

Transavia bør ikke kunne ”frarøve” passagerer deres rettigheder. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet, efter Statens Luftfartsvæsen torsdag rejste skarp kritik af det hollandske selskab, der vil snart vil lukke i Danmark.

Men SLV kan kun kritisere, ikke gribe ind, skriver epn.dk
Og det er ikke godt nok, mener afdelingschef i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe, ifølge DR Nyheder.

"SLV kan kun sige "fy" til flyselskaber, der ikke overholder passagernes rettigheder. Der er ikke bødemuligheder eller mulighed for at fratage dem flyrettigheder," siger han.

 

Kritikken kommer efter at Transavia mandag i denne uge meddelte, at man vil lukke i Danmark og at flyafgange efter 1. november til Danmark derfor sandsynligvis aflyses. Passagerer, der får aflyst deres fly, har i henhold til EU’s forordning om nægtet ombordstigning ret til at vælge, om de vil have deres penge retur eller ombookes til et andet flyselskab – på Transavias regning.

 

Men Transavia misinformerer kunderne, og fortæller dem, at hvis Transavia ikke kan finde en anden passende afgang, så har de kun mulighed for at få deres penge retur. Og den slags numre vil selskaber som Transavia blive ved med uden strengere regler, mener Vagn Jelsøe.

 

Statens Luftfartsvæsen skrev torsdag til Transavia og indskærpede EU’s regler for passagerrettigheder, siger jurist i SLV, Christina Domenici, til DR Nyheder.

 

Transavia er 5. største flyselskab i Københavns Lufthavn med ca. 400.0000 årlige passagerer.

 

Skrevet af redaktionen