Forretningsrejsen er populær i de nordiske lande

Finnerne vil shoppe, svenskerne kan lide at bo på hotel, og nordmændene kan godt lide at slippe for de daglige pligter derhjemme. Det viser en undersøgelse BDC Travel.

4.427 forretningsrejsende fra de nordiske har deltaget i en undersøgelse BCD Travel har lavet for at få indsigt i, hvad deres kunder sætte pris på, når de er på forretningsrejse.

“Verden ændrer sig hurtigt, og det er afgørende for os fuldt ud at forstå vores kunders behov. Denne undersøgelse er vigtig for BCD Travel for konstant at være klar over præferencerne hos de fire nordiske folk samt markedstendenserne,” siger Anders Lau Nielsen, Director of Client Management Nordics.

Helt overordnet er de adspurgte i alle fire lande glade for at rejse. Nordmændene er topscorer med 88 pct., hvor tallet er 77 pct. for svenskerne og 75 pct. for danskerne og finnerne.

“Uden forretningsrejsende ville vi ikke være i business, så selvfølgelig er jeg glad for at se, at så mange nordiske mennesker er glade for at rejse arbejdsrelateret. Undersøgelsen viser endda, at hyppigere forretningsrejsende kan lide at rejse arbejdsrelateret i forhold til dem, der rejser mindre, så både de hyppige og endnu mere hyppige forretningsrejsende er ivrige efter at komme lidt væk med deres job,” siger Anders Lau Nielsen.

Booker selv rejsen
Det er i stor udstrækning de rejsende selv, der booker rejsen, men i Danmark er det i 18 pct. af tilfældene en travel manager, der gør det, hvor det kun er seks pct. i Finland.

En af hovedårsagerne til, at forretningsrejsen er populær, er muligheden for at se nye steder, og især nordmændene kan godt lide at komme væk fra de hjemlige rutiner. Det svarede i hvert fald 50 pct. i undersøgelsen. Danskerne har ikke samme behov for at komme væk fra hverdagen, her var der kun 30 pct. der angav det som en årsag, og svenskerne kan med 42 pct. godt lide at bo på hotel.

Finnerne kan lide at shoppe
Udover hotellets placering, som for alle er vigtig med 77 pct. til finnerne og 55 pct. til danskerne, så er især wifi, noget finnerne lægger vægt på med 47 pct., hvor danskerne er noget mere afmålte med blot 22 pct.

Forretningsrejsen bliver også ofte kombineret med et par fridage, hvor 51 pct. af finnerne foretrækker at shoppe igennem, hvilket sket ikke tiltaler danskerne i samme grad. Her er der kun 28 pct., der prioriterer at svinge kreditkortet.

Og sidst, men ikke mindst, har risikostyring høj prioritet for alle forretningsrejsende med svenskerne i top med 64 pct., finnerne 64 pct, danskerne 60 pct. og nordmændene med 55 pct.

 

Relaterede artikler:

Mere anerkendelse til FCM Travel Solutions

Forretningsrejser bookes automatisk i fremtiden

Flere foretrækker lejligheder