Flere foretrækker lejligheder

BUSINESS TRAVEL: Interessen blandt forretningsrejsende for at benyttet en serviceret lejlighed eller Airbnb er støt stigende. Det sker blandt andet på bekostning af de femstjernede hoteller.

Vaner og ønsker ændrer sig, og for de forretningsrejsende er der langsomt, men sikkert, ved at ske et skift fra det klassiske hotelværelse til at foretrække servicerede lejligheder, der har været i stor vækst de senere år. Det samme gælder for Airbnb, der har bevæget sig ind på markedet for forretningsrejser.

I en netop offentliggjort undersøgelse foretaget af Business Travel Show i samarbejde med The Association of Serviced Apartments Providers har en femtedel af virksomhedernes rejseindkøbere øget deres aftaler med udbydere af servicerede lejligheder.

I undersøgelsen deltog 243 rejseindkøbere, hvoraf hovedparten var fra Storbritannien, 32 pct. fra det øvrige Europa og 24 pct. udenfor Europa. Hos BCD Travel i Danmark ser man samme tendens, også når det handler om Airbnb.

“Ja, BCD Travel har et tæt samarbejde med AirBnB. Antallet, der benytter AirBnB er ikke voldsomt p.t., men det vokser stille og roligt. Endvidere ser vi, at flere af de servicerede lejligheder også er kommet ind i reservationssystemerne. Her ser vi blandt andet flere kæder på det danske marked, ikke mindst i vores TripSourceHotels (BCD Travel’s bookingsystem med over en million bookingmuligheder, red.),” siger Anders Lau Nielsen.

Færre bor på femstjernede
Adspurgt hvordan indkøbet havde ændret sig over de seneste 12 måneder var brugen af femstjernede hoteller faldet med 28 pct., hvorimod brugen af servicerede lejligheder var steget med 20 pct.

Det er dog ikke kun de servicerede lejligheder, der er større efterspørgsel på. Også mellemklasse- og budgethotellerne har der været større interesse for.

”Det er en ærlig refleksion af markedet. I de seneste to år har vores årlige undersøgelse blandt rejseindkøbere vist, at den største udfordring er at spare på udgifterne og samtidig fastholde kvaliteten. Derfor er det heller ikke overraskende, at flere indkøbere ser imod alternative og billigere overnatningsmuligheder og implementerer dem i deres rejseprogrammer på linje med mere traditionelle fire- og femstjernede forretningshoteller,” siger event director, David Chapelle, Business Travel Show.

Relaterede artikler:

CWT laver ny hotelaftale

Airbnb taber milliarder i London

Danskerne elsker forretningsrejser