Mange lufthavne udfordres med mangel på for eksempel check-in personale og bemanding i sikkerhedskontrollen. Det kan give lange ventetider. Pressefoto via Topdanmark.

Forsikringsselskab: Lufthavnskaos giver travlhed

Topdanmark har fået 28 procent flere opkald den seneste måned. Ikke om corona, men om lange køer ved sikkerhedskontrollen. Det har forslag til at komme hurtigere gennem lufthavnene.

Listen over lufthavne, der melder om kaotiske køer i sikkerhedskontrollen på grund af mangel på personale, vokser frem mod sommerferien.

Det skriver forsikringsselskabet Topdanmark i en pressemeddelelse og tilføjer: ”Det samme gør antallet af bekymrede kunder, som ringer til Topdanmark med spørgsmål om netop mulighederne for at få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man misser sit fly.”

Den seneste måned er antallet af blandt andet rejseforsikringshenvendelser steget 28 procent sammenlignet med samme periode før corona, 2019, viser ny opgørelse fra Topdanmark.

Seks ud af ti opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp, oplyser forsikringsselskabet.

”Bekymringen er ikke uden grund. Københavns Lufthavn har den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter, samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største lufthavne som Schiphol, Heathrow, Frankfurt og Toronto,” skriver Topdanmark.

Stigende salg af rejseforsikringer
Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark, siger i pressemeddelelsen: ”Vi kan mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronakrisen.

Vi kan desværre også konstatere, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og handlingselskaber i mange lufthavne mangler personale i alt fra check-in til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose.

Privatdirektøren siger, at Topdanmarks rejseforsikring dækker, ”hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum den tid, som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler.

Vi dækker, hvis man er mødt op til tiden og har haft styr på de nødvendige rejsedokumenter og alligevel uforskyldt kommer for sent til flyet,” siger han. Misser man sit fly, opfordrer Topdanmark sine kunder til ikke at tage hjem fra lufthavnen. I stedet skal de kontakte selskabets alarmcentral, der sidder klar til at hjælpe med at finde en løsning.

Topdanmark har forslag til muligvis at komme hurtigere gennem lufthavnen:

  • Hold dig opdateret og følg informationen fra flyselskaber, rejseselskaber og de lufthavne, du skal flyve fra. Som minimum på afrejsedagen.
  • Hav de nødvendige rejsedokumenter klar, da der fortsat kan stilles krav om for eksempel coronapas og indrejseregistrering i en lang række lande, specielt uden for EU.
  • Overvej, om det er muligt kun at medbringe håndbagage, så man undgår ventetid i check-in. Gør væsker og elektronik klar til at blive taget ud i sikkerhedskontrollen – eller overvej om netop væsker og elektronik kan pakkes i den store kuffert.
  • Check ind online. Påregn ekstra tid til at gå fra check-in til gaten, lyder det blandt andet fra Topdanmark.

Relaterede artikler:

Københavns Lufthavn: Kom i god tid

Endnu en europæisk lufthavn ramt af rejsekaos

Fravalg af fast track i lufthavne kan give problemer

Flyselskaber ser frem til færre kæmpekøer i CPH

Frygter passagererne får lange ventetider i lufthavne

Forsikringsselskab: Dyrt at komme for sent til flyet