En optimistisk rejsende fra Sønderjylland havde kun afsat syv minutter fra han skulle ankomme med tog til Københavns Lufthavn inden check-in til flyet lukkede. Det gik galt. Pressefoto fra DSB, René Strandbygaard.

Forsinket flypassager mistede 19.000 kroner

En forbruger havde kun afsat halv time fra ankomst til Københavns Hovedbanegård til check-in på fly lukkede. Toget blev forsinket, passageren nåede ikke flyet – og fik nej til erstatning på 19.200 kr.

I stedet for at flyve med Alsie Express fra Sønderborg til Københavns Lufthavn, valgte en sønderjysk rejsende at tage toget fra Sønderborg til Københavns Hovedbanegård og derfra til Københavns Lufthavn.

Men den rejsende, der fra Københavns Lufthavn skulle flyve på en safarirejse, havde kun afsat 32 minutter fra hans tog efter planen skulle være på Hovedbanegården til check-in for flyet lukkede. Forbrugeren ville tidligst ankomme med toget til lufthavnen kl. 17.33 og dermed have blot syv minutter fra togperronen til at nå hen til check-in-skranken.

Da toget kort efter afgang fra Sønderborg fik tekniske problemer og holdt stille, skred safarikundens tidsplan. Det betød, at forbrugeren hverken kom på den planlagte safarirejse – eller efterfølgende fik medhold i sit krav om en erstatning på 19.200 kroner.

Det viser afgørelse fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, skriver Forbrug.dk, en del af Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, i en pressemeddelelse. Normalt behandles klager over for eksempel mistet flyafgang i Pakkerejse-Ankenævnet, men denne sag kom i stedet til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Havde afsat for kort tid
Det havde betydning for nævnets afgørelse, at forbrugeren havde afsat kort tid mellem ankomsten til København H og check-in i lufthavnen. Selv en mindre forsinkelse på togrejsen fra Sønderborg til København H ville dermed medføre, at han ikke kunne nå check-in.

”Hvis man skal flyve, så husk at afsætte rimelig rejsetid, hvis man for eksempel skal med tog eller bus til lufthavnen. Når man ikke sit fly, vil mulighederne for at få erstatning afhænge af, om der er afsat nok rejsetid i forhold til afstanden til lufthavnen,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Som udgangspunkt er det forbrugerens ansvar at ankomme rettidigt til lufthavnen og dermed at have afsat rimelig tid til at nå frem.

”Generelt er det den rejsendes overordnede ansvar, at nå frem til lufthavnen i tide. Når man planlægger rejsen, så vælg en tog- eller busafgang, der giver god tid til check-in og sikkerhedskontrol. Hold også løbende øje med, om der er ændringer i køreplanerne,” siger Susanne Aamann og tilføjer:

”En rejseforsikring vil eksempelvis heller ikke dække, hvis man ikke når flyet på grund af en for stram tidsplan.”

I sagen fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro skulle forbrugerens tog fra Sønderborg ankomme til København H klokken 17.08, hvorfra forbrugeren skulle med et andet tog til Københavns Lufthavn.

Check-in i lufthavnen lukkede klokken 17.40, og flyet afgik klokken 18.40. Forbrugeren ville tidligst ankomme med toget til lufthavnen klokken 17.33 og dermed blot have syv minutter til at nå hen til check-in-skranken fra togperronen.

Efter cirka ti minutters kørsel fra Sønderborg fik toget tekniske problemer, der gjorde, at det ikke kunne fortsætte. Efter en time kunne passagererne forlade toget og gå mod nærmeste station. Forbrugeren opgav at komme afsted på rejsen.

DSB refunderede togbilletten
DSB refunderede forbrugerens togbillet. Ankenævnet for Bus, Tog og Metro vurderede, at DSB ikke skulle betale erstatning til forbrugeren på grund af den risiko, forbrugeren havde accepteret, ved at lægge en kort tidsfrist mellem ankomst til København og check-in i lufthavnen.

Relaterede artikler:

Nye billetregler kan blive kostbare for rejsebureauer

Arriva sælger togbilletter til hele Danmark

Fortrød rejsebestilling efter syv minutter