Den fortsat positive rejseudvikling betyder, at SJ – Sveriges modstykke til DSB – i 2017 kunne notere en ny rekord.
For første gang blev der solgt 30 millioner SJ-billetter på et år, en vækst på to millioner sammenlignet med året før. (DSB havde 75,9 millioner rejser med Fjern- og regionaltog) Det førte til, at SJ kan præsentere et stabilt resultat for 2017 på 523 millioner svenske kroner – 391 millioner danske – (Overskuddet for DSB var 274 millioner kroner) og en omsætning på 7.780 millioner svenske kroner. Det er lavere end sidste år, fordi SJ ikke længere kører regional trafik ved Stockholm.
SJs strategi med offensive satsninger, fokus på at få flere rejsende og lavere omkostninger, har haft effekt med flere rejsende mere tilfredse kunder og forbedret punktlighed.
”Indtægterne fra trafikken steg, og vi har stor fremgang i aftalerne når det gælder eksempelvis regional- og pendlertogstrafikken for Västtrafik”, siger SJs administrerende direktør Crister Fritzson.
Høj punktlighed
I 2017 er SJs punktlighed forbedret og punktligheden for SJs lang- og mellemdistancetog steg til 90 procent. Også på korte distancer var der bedre punktlighed på 93 procent. (Kundepunktligheden for DSB var 79,4 procent og for S-tog 91,8 procent)
”Det er vældigt positivt, at flere vælger toget og SJ. Den fortsat store efterspørgsel kommer vi i møde med attraktive tilbud og endnu bedre muligheder for at planlægge og booke digitalt. Fra efteråret 2018 starter vi med at rulle vores ombyggede og moderniserede X 2000-tog ud og nogle år senere tages vores helt nye lyntog i trafik”, siger Crister Fritzson.
Relaterede artikler:
Sverige kan overtage Malmø-København togdrift
Sverige forlænger grænsekontrollerne
Flere tog til Sverige og Københavns Lufthavn