Det går atter godt for hovedparten af norske hoteller; her er et af de mest kendte, Grand Hotel i det centrale Oslo. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

God juli for norske hoteller

”Fremtidsoptimismen er stor. I juli solgt norske hoteller i snit 10 procent flere hotelværelser end i samme måned før pandemien,” siger den norske arbejdsgiverorganisation NHO Reiseliv.

Nye tal viser, at juli blev en god måned for den norske hotelbranche. Antallet af solgte hotelværelser øgede betragteligt sammenholdt med juli sidste år – og kom op på et langt højere niveau end sommeren før pandemien. Men belægningen var dog lavere, blandt andet fordi der er kommet nye hoteller.

Det skriver arbejdsgiverorganisation NHO (Norwegian Hospitality Association) Reiseliv på sin hjemmeside.

NHO henviser til nye tal fra Benchmarking Alliance, der omfatter statistik fra norske hoteller med i alt cirka 65.000 hotelværelser. De nye tal viser, at antal solgte hotelværelser i juli i Norge, var 5,2 procent højere end samme måned sidste år – og 8,3 procent over juli 2019, året før pandemien. Den største vækst er kommet i Oslo, Bodø og Kristiansand med henholdsvis 10,5, 35,3 og 4,3 procent fra juli 2019 til samme måned i år.

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, siger: ”Trods meget regnvejr i juli i år, har hotellerne solgt næsten 10 procent flere værelser end samme måned før pandemien. Fremtidsoptimismen er stor.

Det er godt at se, at det kan betale sig at investere i nye, flotte hoteller som bidrager til at gøre vores storbyer endnu mere attraktive – både for gæster og lokalbefolkningen,” siger Kristin Krohn Devold.

Højere belægningsprocent
Belægningsprocenten er også steget fra juli sidste år til juli i år; i gennemsnit på landsplan fra 63,4 procent til 65 procent. Før pandemien, altså juli 2019, var belægningsprocenten dog i snit 67,6 procent.

Belægningsprocenten svinger naturligvis mellem byerne og regionerne, størst var den i nordnorske Lofoten med en stigning fra 84,4 til 93,3 procent.

”Norge har også fået nye hoteller og dermed flere udbudte værelser. Belægningen stiger, men i juli var dog kun i snit to ud af tre hotelværelser solgt – så vi er langtfra fuldt booket, selv i højsæsonen,” siger Kristin Krohn Devold.

Hun mener dog, at juli-tallene lover godt for resten af den norske sommerhøjsæson. ”Det bliver spændende at se tallene for denne måned, august, hvor mange europæere holder ferie. Foreløbig ser det lovende ud,” siger Kristin Krohn Devold og tilføjer: ”Vi ser også, at klimaet begynder at påvirke valg af rejsemål; turister fra sydligere dele af Europa med ekstremvarme, vælger Norge som har et mere behageligt klima.”

 

Relaterede artikler:

Norsk turisme glad for ny Tom Cruise-film

Dansk hoteloperatør åbner verdens nordligste Marriott

Amerikansk TV-serie giver norsk turistboom