God sommer hos sejlende turistaktør

TURISME: Strömma, der blandt har hop on-hop off busser, sejlads i Københavns kanaler og Baadfarten nord for hovedstaden, skal have nyt hovedkontor. Cirka hver tredje ansat i firmaet har anden baggrund en dansk.

Strömma forventer igen i år omkring en million turister i sine busser og både – omkring 80 procent af gæsterne er fra udlandet, siger den adm. direktør for svenskejede Strömma, Mads Vestergaard Olesen, til standby.dk

Største forretningsområde er passagererne i de 17 kanalbåde, der året rundt sejler i Københavns kanaler og Københavns Havn; de udgør cirka 80 procent af passagertallet, resten er på de knap 20 dobbeltdækkerbusser firmaet har kørende på flere ruter i København.

Hertil kommer omkring 20.000 gæster i Baadfarten nord for København. Strömma blev fra dette års højsæson operatør af det sejlende tilbud. Baadfartens seks både sejler fra maj til september rutesejlads på Lyngby Sø, Bagsværd Sø, Furesøen og Vejlesø. Reelt er det Canal Tours, et datterselskab af Strömma Danmark, der har driften af Baadfarten.

Strömma Danmark er del af den svenske sightseeing-operatør Strömma Turism & Sjöfart. Strömma omsætter årligt for cirka 100 millioner kroner i Danmark – cirka 80 procent af omsætningen er i højsæsonen.

”Vi har generelt haft en god sommersæson, selv om vi også har været udfordret af den megen regn,” siger Mads Olesen.

Også i Aarhus
Som noget nyt begyndte Strömma i år også at have tre dobbeltdækkerbusser i højsæsonen i Aarhus. Det er gået så godt, at man vender tilbage næste år fra maj til september.

Selve Strömma har hovedkontor på Amager Strandvej, men lejemålet slutter næste år. Endnu ved Mads Olesen ikke, hvor det nye hovedkvarter bliver.

Til gengæld er Strömma ved at bygge sit eget lille bådværft i Københavns Havn, i Lynettehavnen – selskabets nuværende bådværft ligger ved Papirøen, der står foran lukning. På bådværftet kan Strömma have to kanalbåde under tag; her foretages reparationer og i vintertiden, hvor bådene sejler mindre, er de inde til større vedligehold med alt fra lakering til motoreftersyn.

Til næste år investerer Strömma i endnu to dobbeltdækkerbusser og gør så de to ældste til back-up ved for eksempel travlhed ved krydstogtanløb.

Gode til at integrere
Strömma er personalemæssigt meget svingende med behov for rigtig mange i højsæsonen. ”Vi er vel i alt op mod 300, når vi er flest, og nede på omkring 65 i vintersæsonen. Jeg synes vi er gode til at integrere personer med anden baggrund end dansk – i højsæsonen har nok hver tredje denne baggrund, hvor de fungerer som alt fra billetsælgere, buschauffører, guider og rengøringspersonale,” siger Mads Olesen.

Vi kan mærke lavprisselskaberne
”Vi har de seneste år klart kunne mærke de stadig flere lavprisflyvninger til Danmark. Det har gjort vores ydersæsoner bedre når disse flyselskabers passagerer for eksempel sejler med vores kanalbåde eller kører med vores busser. Det er helt tydeligt, at selskaber som Ryanair og Easyjet skubber flere udlændinge til København – det kan vi se, da der i weekenderne er kommet flere udenlandske gæster uden for højsæsonen i weekenderne,” siger Strömma-direktøren.

Relaterede artikler:

Turistattraktion forventer nye kunder

Aarhus får sightseeingbusser

Tivoli får ny partner

 

x

Læs Også

Færøerne klar med ny bookingplatform

Turister til Færøerne kan nu bestille udflugter, rundture og meget mere via det nye samarbejde Guide to Faroe Islands, der støttes af øernes turistråd og omfatter 50 udbydere af turismeprodukter på øgruppen.

Højsæson øger omsætning på hoteller og restauranter

Den danske hotel- og restaurantbranche skaber i sommermånederne 6.000 flere jobs og en øget omsætning på 1,5 milliarder kroner, viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

Flest danskere på ferie i Uge 29 og 30

Fire ud af 10 danskere på arbejdsmarkedet holdt sidste år ferie i ugerne 29 og 30, som dermed er de mest populære ferieuger, viser ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Mere turbo på nordjysk turisme

Der skal fælles retning i nordjysk turisme, siger partnerne i Business Region North Denmark. Deres nye turismestrategi sigter efter vækst via koordinerede indsatser.

Nyt medie med danske turismenyheder til tyskerne

Af de 26,7 millioner udenlandske turistovernatninger sidste år i Danmark var 57 procent tyske – i alt 15,2 millioner. Nyt onlinemedie har fokus på turistnyt fra Danmark til de tyske turister.

Dansk Erhverv vil gerne have flere events

Hotellerne i København og Herning fik højere priser end normalt i maj. på grund af VM i ishockey. Direktør i Dansk Erhverv håber på flere af den slags arrangementer.