Google udbygger sine søgefunktioner når det gælder flyrejser og hotelophold. Arkivfoto fra Airbus.

Google styrker fokus på rejsebranchen

Verdens største søgemaskine har en stigende del af sine indtægter fra blandt andet hotelbranchen – og har nu forstærket mulighederne for at søge efter hoteller og flyvninger.

Google rangeres endnu ikke som en egentlig OTA (Online Travel Agent), men søgemaskinen har de seneste år vist stigende synlighed indenfor rejsebranchen. Senest har Google øget mulighederne for at der i stigende grad kan søges efter flyvninger og hoteller, skriver Travel Weekly.

De nye tiltag er kommet efter afslutningen på sommersæsonen i USA med blandt andet særlige discounts på hoteller for abonnenterne hos Google One.

De globale hotelkæder får i dag under ti procent af deres bookinger via Google Adwords og Google Hotel Ads. De øvrige bookinger kommer via hotelbooking OTA’er og andre kanaler som GDS’erne.

Googles flight search er netop blevet opgraderet til at have fokus på et nyt info-værktøj, der via statistiske analyser viser ”historisk lave flypriser” på 25 særligt efterspurgte flyruter indenfor USA.

Det nye søgetilbud på Google Flight viser blandt andet om priserne på de 25 flyruter er gået op eller ned i forbindelse med højtider som Thanksgiving samt omkring jul og nytår. Det samme info-værktøj viser også destinationer med særligt lave priser på hotelværelser i blandt andet disse perioder.

Ved præsentationen af sine nye tiltag indenfor rejsebranchen sagde Googles produkt manager, Thijs van As, forleden på pressemøde i New York:

”Der er navnlig to delvist stressende udfordringer for forbrugerne når de skal booke flyvninger; den ene er, at de ikke nødvendigvis ved, hvad en god pris er for flyvningen, og den anden, at når de får en ide om, hvad der er en god pris, så kender de måske ikke umiddelbart det rette tidspunkt for at booke flyvningen.”

Via Google Flights platformen kan rejsende lægge fleksible rejsedatoer ind samt destinationer, hvis de ikke er bundet af at skulle rejse på bestemte datoer og til bestemte rejsemål.

Her hævder Google, at der ved at bruge fleksible rejsedatoer og rejsemål kan spares op til 30 procent for, hvad en rejse med fastsatte datoer og en bestemt destination kan koste.

Et næste skridt for Google i rejsebranchen kan blive at undersøge muligheden for at tilbyde egentlige pakkerejser.

Relaterede artikler:

Google app giver rabat på billeje og ture

Dansk møde-app får international pris

Google øger fokus på rejsebranchen