Han har lært det i luftfart

Flemming Jensen.

Flemming Jensen.

MANDAGSKLUMME: Topchefen i DSB kommer fra SAS, og han har bragt sine erfaringer med sig om en helt anderledes fleksibel billetstruktur. Nu skal de tomme togsæder fyldes.

Af Ejvind Olesen

Da direktør Flemming Jensen tog skridtet fra at være koncerndirektør i SAS til at bliver det, der i gamle dage hed generaldirektør i DSB (sådan var stillingsbetegnelsen indtil man fejlagtigt skilte Banestyrelsen fra), var han naturligvis klar over, at var en opgave helt ud over det sædvanlige.

Bedømt udefra ser det imidlertid ud til, at han netop er den fornyelse, som DSB har sukket efter. Ikke mindst på hele servicesektionen. Kunder er ikke længere et nødvendigt onde. Hvem ved, måske åbner rejsebureauerne igen en dag!?

Senest har Flemming Jensen over for Ritzau afsløret sine tanker om en bedre udnyttelse af togene. De ligner til forveksling dem han forlod i SAS.

Billetpriserne skal gradueres, de tomme stole midt på dagen skal sælges til en billigere pris, mens de nuværende rabatkort, som i visse tilfælde også tillader kørsel i myldretiden, skal ændres. Altså billetter til fuld pris morgen og aften. Til lavpris midt imellem. Som med et fly til og fra Aalborg.

Eller med forbindelser til Stockholm på rabatbilletter midt på dagen, men primært reserveret til businessrejsende ud om morgen og hjem om aftenen.

”Hvis priserne er de samme for studerende og ældre på rabat, tænker de måske slet ikke over, at de kører midt i myldretiden,” siger Flemming Jensen.

Det er der jo i og for sig ikke noget nyt i, men hos DSB har man ikke indtryk af, at nogen er gået helhjertet ind i forsøgene og samtidig har inddraget busserne og metro. Find på et nyt begreb end det udvandede ”orange-billet”.

Samtidig kunne man overveje, om pensionistkort, som gælder i tre måneder til stærkt nedsat pris, har den rigtige gyldighedsperiode. Der er forbud om morgenen mellem 7 og 9, og det ser rigtigt ud.

Om eftermiddagen mellem 15 og 17. Her kniber det mere med logikken. Togene kører halvtomme mellem 15 og 16 fra København på Kystbanen, men til gengæld er der fyldt helt op mellem 17 og 18. Sådan er det måske på mange strækninger.

Nu er der også kommer en halv snes nye automater på Hovedbanegården (også med udenlandsk tekst), hvor man let kan pejle sig frem til den ønskede billet og ikke som zonekort-automaterne, som er egnet til i hvert fald at skræmme udenlandske turister – og mange andre – langt væk.

Det er formentlig ikke det sidste, vi kommer til at høre til den nye chef. Måske kan passagerer på lange stræk mellem København og Nordjylland endda se frem til at kunne få en bid mad og en kop kaffe – uden at der ligefrem behøver at komme en spisevogn, som der ofte gør hos vore naboer i Tyskland.

x

Læs Også

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.