Han har lært det i luftfart

Flemming Jensen.

Flemming Jensen.

MANDAGSKLUMME: Topchefen i DSB kommer fra SAS, og han har bragt sine erfaringer med sig om en helt anderledes fleksibel billetstruktur. Nu skal de tomme togsæder fyldes.

Af Ejvind Olesen

Da direktør Flemming Jensen tog skridtet fra at være koncerndirektør i SAS til at bliver det, der i gamle dage hed generaldirektør i DSB (sådan var stillingsbetegnelsen indtil man fejlagtigt skilte Banestyrelsen fra), var han naturligvis klar over, at var en opgave helt ud over det sædvanlige.

Bedømt udefra ser det imidlertid ud til, at han netop er den fornyelse, som DSB har sukket efter. Ikke mindst på hele servicesektionen. Kunder er ikke længere et nødvendigt onde. Hvem ved, måske åbner rejsebureauerne igen en dag!?

Senest har Flemming Jensen over for Ritzau afsløret sine tanker om en bedre udnyttelse af togene. De ligner til forveksling dem han forlod i SAS.

Billetpriserne skal gradueres, de tomme stole midt på dagen skal sælges til en billigere pris, mens de nuværende rabatkort, som i visse tilfælde også tillader kørsel i myldretiden, skal ændres. Altså billetter til fuld pris morgen og aften. Til lavpris midt imellem. Som med et fly til og fra Aalborg.

Eller med forbindelser til Stockholm på rabatbilletter midt på dagen, men primært reserveret til businessrejsende ud om morgen og hjem om aftenen.

”Hvis priserne er de samme for studerende og ældre på rabat, tænker de måske slet ikke over, at de kører midt i myldretiden,” siger Flemming Jensen.

Det er der jo i og for sig ikke noget nyt i, men hos DSB har man ikke indtryk af, at nogen er gået helhjertet ind i forsøgene og samtidig har inddraget busserne og metro. Find på et nyt begreb end det udvandede ”orange-billet”.

Samtidig kunne man overveje, om pensionistkort, som gælder i tre måneder til stærkt nedsat pris, har den rigtige gyldighedsperiode. Der er forbud om morgenen mellem 7 og 9, og det ser rigtigt ud.

Om eftermiddagen mellem 15 og 17. Her kniber det mere med logikken. Togene kører halvtomme mellem 15 og 16 fra København på Kystbanen, men til gengæld er der fyldt helt op mellem 17 og 18. Sådan er det måske på mange strækninger.

Nu er der også kommer en halv snes nye automater på Hovedbanegården (også med udenlandsk tekst), hvor man let kan pejle sig frem til den ønskede billet og ikke som zonekort-automaterne, som er egnet til i hvert fald at skræmme udenlandske turister – og mange andre – langt væk.

Det er formentlig ikke det sidste, vi kommer til at høre til den nye chef. Måske kan passagerer på lange stræk mellem København og Nordjylland endda se frem til at kunne få en bid mad og en kop kaffe – uden at der ligefrem behøver at komme en spisevogn, som der ofte gør hos vore naboer i Tyskland.

x

Læs Også

Den stressende flyrejse

Et er at skulle skifte fly undervejs, noget andet er at få stress af frygt for ikke at nå den næste forbindelse. Selv om flyselskaberne gør meget for at undgå at stresse, bliver præcisionsjaget værre og værre.

Drømmen om en dansk sommerferie

”Danskerne er vilde med at holde ferie i deres eget land”, lød det ved en turismedebat. Er de nu også det? Så længe der er liv i drømmen, som i Badehotellet på tv, med en episode fra 1932, holder det. Husk det er en drøm.

Rejsebranchen melder hus forbi

Det vil altid være billigere at rejse med børnene og tage dem fri fra skole uden for selve ferien, og det bliver groft misbrugt. Udbud og efterspørgsel dikterer.

SAS har problemer i vadestedet

Det drejer sig om at komme tørskoet videre, og det ser ud til at knibe i øjeblikket. Aktiekursen rasler ned, ingen vil være formand, og moderselskabet skrumper i takt med udlicitering. Alligevel bevares optimismen.

På Memory Lane i sneen

Uge 7 er noget særligt i rejsebranchen. En kort tid var det ikke De Kanariske Øer og Costa del Sol, der var i fokus, men Lillehammer, Geilo og St. Johan i Norge og Østrig. I år får man al den sne man ønsker sig i lænestolen med OL.

Skilsmisse på flyveturen

Politikerne forbereder nye regler og ventetid for skilsmisser, men det behøver de ikke at tænke på, når det gælder flyveturen. Det klarer flyselskaberne udmærket for dem. - Luftfartsmyndighederne i Storbritannien tager nu affære.