Han har lært det i luftfart

Flemming Jensen.

Flemming Jensen.

MANDAGSKLUMME: Topchefen i DSB kommer fra SAS, og han har bragt sine erfaringer med sig om en helt anderledes fleksibel billetstruktur. Nu skal de tomme togsæder fyldes.

Af Ejvind Olesen

Da direktør Flemming Jensen tog skridtet fra at være koncerndirektør i SAS til at bliver det, der i gamle dage hed generaldirektør i DSB (sådan var stillingsbetegnelsen indtil man fejlagtigt skilte Banestyrelsen fra), var han naturligvis klar over, at var en opgave helt ud over det sædvanlige.

Bedømt udefra ser det imidlertid ud til, at han netop er den fornyelse, som DSB har sukket efter. Ikke mindst på hele servicesektionen. Kunder er ikke længere et nødvendigt onde. Hvem ved, måske åbner rejsebureauerne igen en dag!?

Senest har Flemming Jensen over for Ritzau afsløret sine tanker om en bedre udnyttelse af togene. De ligner til forveksling dem han forlod i SAS.

Billetpriserne skal gradueres, de tomme stole midt på dagen skal sælges til en billigere pris, mens de nuværende rabatkort, som i visse tilfælde også tillader kørsel i myldretiden, skal ændres. Altså billetter til fuld pris morgen og aften. Til lavpris midt imellem. Som med et fly til og fra Aalborg.

Eller med forbindelser til Stockholm på rabatbilletter midt på dagen, men primært reserveret til businessrejsende ud om morgen og hjem om aftenen.

”Hvis priserne er de samme for studerende og ældre på rabat, tænker de måske slet ikke over, at de kører midt i myldretiden,” siger Flemming Jensen.

Det er der jo i og for sig ikke noget nyt i, men hos DSB har man ikke indtryk af, at nogen er gået helhjertet ind i forsøgene og samtidig har inddraget busserne og metro. Find på et nyt begreb end det udvandede ”orange-billet”.

Samtidig kunne man overveje, om pensionistkort, som gælder i tre måneder til stærkt nedsat pris, har den rigtige gyldighedsperiode. Der er forbud om morgenen mellem 7 og 9, og det ser rigtigt ud.

Om eftermiddagen mellem 15 og 17. Her kniber det mere med logikken. Togene kører halvtomme mellem 15 og 16 fra København på Kystbanen, men til gengæld er der fyldt helt op mellem 17 og 18. Sådan er det måske på mange strækninger.

Nu er der også kommer en halv snes nye automater på Hovedbanegården (også med udenlandsk tekst), hvor man let kan pejle sig frem til den ønskede billet og ikke som zonekort-automaterne, som er egnet til i hvert fald at skræmme udenlandske turister – og mange andre – langt væk.

Det er formentlig ikke det sidste, vi kommer til at høre til den nye chef. Måske kan passagerer på lange stræk mellem København og Nordjylland endda se frem til at kunne få en bid mad og en kop kaffe – uden at der ligefrem behøver at komme en spisevogn, som der ofte gør hos vore naboer i Tyskland.

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.