Heathrow. (Foto: Heathrow Airport | PR)

Heathrow lukket: Disse regler gælder for flyrejsende

En ekstraordinær situation er opstået i Heathrow, da knudepunktet for flytrafik har været nødt til at lukke i et døgn som følge af en brand. Det har sat mange passagerer i en prekær situation.

Der er blevet smidt noget af en svensknøgle ind i det maskineri, der er den europæiske flytrafik. En brand i en transformatorstation i nærheden af London-lufthavnen Heathrow har nemlig betydet, at Europas største lufthavn må holde lukket frem til midnat fredag.

Det har stor betydning for de passagerer, som skulle have været ombord på et fly, som skulle enten til, fra eller via lufthavnen i løbet af fredagen, og derfor har den danske afdeling af Forbruger Europa opsummeret de regler, der gælder.

“Når en lufthavn lukker på grund af en brand, er der tale om en usædvanlig omstændighed. Det betyder, at flyselskaberne ikke er forpligtede til at udbetale kompensation for forsinkede eller aflyste fly,” siger organisationens direktør Lars Arent.

”Forbruger Europa opfordrer alle rejsende til at kontakte deres flyselskab for opdateret information og til at tjekke deres rejseforsikring for dækning af eventuelle ekstraudgifter. Hvis du har købt en pakkerejse, skal du kontakte dit rejseselskab og få hjælp til, hvordan du skal forholde dig.”

Kan være den rejsendes eget ansvar
Ifølge Forbruger Europa skal flypassagerer, der skulle rejse til Heathrow fra Danmark fredag, være opmærksom på flere forskellige ting.

Det drejer sig om, at flyselskabet skal tilbyde dem tilbagebetaling af flybilletten, ombooking til næste mulige afgang med enten dét eller et andet selskab, eller til en afgang senere på dagen efter den rejsendes valg.

Det samme gælder i øvrigt, hvis den rejsende var planlagt til at skulle mellemlande i Heathrow og rejser på en samlet billet, hvor alle afgange har det samme såkaldte PNR-nummer. I det tilfælde skal flyselskabet også sørge for, at man når hurtigst muligt frem til destinationen, oplyses det.

Hvis en flypassager derimod har separate billetter med forskellige PNR-numre og planlagt at mellemlande i storlufthavnen, skal flyselskabet dog kun sikre, at personen når til London, men hvis den videre forbindelse glipper, er det den rejsendes eget ansvar.

Her kan en rejseforsikring muligvis hjælpe. Passagerer, der har tegnet en sådan, opfordres desuden til at undersøge, hvorvidt den dækker eventuelle tab såsom hotelbooking eller koncertbilletter.

Når turen går til Danmark
Dem, der skal fra Heathrow til Danmark, bør hive fat i flyselskabet med henblik på at få information om den givne afgang, ligesom de opfordres til at møde op i lufthavnen, hvis man ikke har fået anden besked.

Såfremt der er tale om en pakkerejse, bør flypassagererne tale med rejsearrangøren. I tillæg hertil påpeger organisationen, at det kan være en god idé at afdække, om man kan afbestille eventuelle hotel- eller eventbookinger i tilfælde af, at rejsen ikke bliver til noget.

I tilfælde af at man skal mellemlande i lufthavnen på vej hjem til Danmark, bør man kontakte flyselskabet.

Hvis rejsen foregår på én samlet billet, kan passagerer foreslå alternative ruter til selskabet, og er der tale om separate billetter, bør man tjekke ens eventuelle rejseforsikring for dækning, hvis den næste flyvning misses.

Kan få mad og hotel
De passagerer, der måtte være strandet i Heathrow på vej hjem til Danmark, har også visse rettigheder. Hvis de rejser med et flyselskab fra Europa, kan de få mad og drikke, hvis forsinkelsen varer flere timer, samt betalt hotelophold, mens de venter på at komme af sted.

Hvis man rejser med et flyselskab, der ikke er etableret i EU, kan der være andre regler, der gælder. Forbruger Europa anbefaler, at disse rejsende undersøger vilkårene på flyselskabets hjemmeside eller ved at tage kontakt til selskabet.


Relaterede artikler:

Disse 12 lufthavne har flest ruter til andre lufthavne

Forbruger Europa: Her er flypassagerers rettigheder

100 millioner passagerer på 25 år