Hellere frikadeller end andesteg, når bare det er billigt

MANDAGSKLUMME: Nej, denne klumme handler ikke om julemad, men derimod om rejsebureauer, som påstår, at deres kunder hellere vil skifte fly end med direkte ruter.

Af Ejvind Olesen
Nu har jeg i 42 år fra stribevis af dygtige topchefer i dansk og international luftfart hørt om direkte flyveruters herligheder. Hørt om, hvordan en lufthavn bliver topkvalificeret, hvis den har nok af direkte ruter til det store udland. Igen og igen målt et flyselskabs betydning og dygtighed på, at der er økonomi til direkte ruter til fjerntliggende rejsemål. Da venter belønningen, især med business trafik. Se bare hvad Finnair har drevet det til.

Og så skulle jeg fra et debatmøde i Danske Rejsejournalister, hvor jeg desværre ikke selv var i stand til at deltage, erfare, at to rejsebureaurepræsentanter påstår, at direkte flyveruter fra København til udenlandske destinationer slet ikke er afgørende. Det spiller ingen rolle med et stop, to eller flere flyskifte undervejs på længere flyrejser.  Det helt afgørende er prisen.

Nu er det, at jeg venter på en slagter står frem og påstår, at det ikke spiller nogen rolle, hvis danskerne skal have frikadeller juleaften, bare det er billigere end andesteg. Og det er det.

Venter gerne i timer
Undskyld mig Steen Albrechtsen fra Albatros og Rie Ulrich fra Nyhavn, men jeg tror I glemmer nuancerne. I baserer jeres svar udelukkende på ferietrafikken. Det er derfor, vi har selskaber som Ryanair og Norwegian. (Sidstnævnte flyver i øvrigt flere og flere langruter uden skift).

Det kan simpelthen ikke blive billigt nok. En stor gruppe danskere sidder gerne og venter i Doha eller Istanbul i flere timer på næste forbindelse frem for at flyve direkte fra A til B. Så tager vi med, at børnene er udkørte, og at forældrene er ved at skvatte sammen af træthed, og at det første par døgn af ferien stort set er ødelagt. Når bare det er billigt.

Tager flyselskaberne virkeligt så meget fejl? Tager flyfabrikkerne virkeligt så meget fejl i deres stræben på at konstruere fly med længere og længere rækkevidde? Tager SAS og ligestillede så meget fejl, når de slår på stortromme for direkte ruter?

Det bekymrer naturligvis SAS, at så mange i dag rejser ud med et stop fra de største lufthavne i Jylland, Billund og Aalborg. Med Air France/KLM og Lufthansa, frem for først at flyve direkte fra København. Mod til gengæld at få et hav af direkte ruter at vælge imellem fra Amsterdam, Paris, München og Frankfurt. Hvis der var kunder nok, fløj SAS hellere end gerne direkte fra jyske lufthavne.

Ekstra gevinst for bagagen
Men igen er det et kvalitetsstempel i international trafik med direkte ruter. Også de er efterhånden blevet meget billigere. Og med bagage er der ekstra gevinst. Det er langt mere sandsynligt, at bagagen når frem sammen med ejermanden på en direkte flyverute, end hvis der er flere skift undervejs.

Jeg kan godt blive lidt bekymret, når repræsentanter fra to store anerkendte rejsebureauer mener, kunderne er ligeglade med at skifte fly, bare det er billigt.

De skal jo netop være med til at lære dem, at der meget ofte er større fordele ved direkte flyvninger, da ikke mindst for businessfolk. Men der skal nok i firmaerne sidde en eller anden bogholder, hvis kæphest er at vogte rejseomkostninger og ligesom mange ferieturister acceptere flere skift. Bare det er billigt.

Nu har både Nyhavn Rejser og Albatros mange grupperejser, og indrømmet: Det kan være svært at få pladser til grupper til konkurrencedygtige priser på direkte ruter. Måske er det her hunden ligger begravet. Ofte sætter flyselskaberne loft over gruppernes størrelse til en bestemt pris.

Både Nyhavn Rejser og Albatros hører til eliten bag danske bureauer. Det gør deres repræsentanter ved mødet forleden også.

Men derfor tror jeg alligevel, at danskerne hellere vil have andesteg end frikadeller juleaften. Også selv om det er dyrere.

x

Læs Også

Hygge-VM med masser af roser til danske arrangører

Når sport og turisme går op i en højere enhed er det en ideel kombination, og den euforiske stemning med 16 dage i København og Herning, blev ombølget af en succes, som andre kan lære noget af.

Hvorfor skal flyselskaberne være en kampplads?

Kineserne på øen Taiwan elsker kun få familiemedlemmer med rødder tilbage til Fastlandskina. Og der er fortsat et spændingsfelt, selv om det er blevet bedre, men hvorfor skal flyselskaberne nu drages med ind i konflikten?

Europa-Parlamentet i dobbeltrolle

Trætheden breder sig flere steder for den voksende turiststrøm, og nu starter Europa-Parlamentet en konkurrence om, hvilken europæisk hovedstad, der lancerer den bedst tilpassede turistme i 2018.

Når det gungrer i Aarhus

Det er dejligt med lidt optimisme i dansk turisme, men der findes også rigtigt mange statistikker og ranglister, som man ikke skal tage alvorligt, for så kan man let blive skuffet.

Følg dog med i flypriserne Karl-Georg

Hvis man bare følger med i de aktuelle lavpriser med fly, vil man også vide, hvornår prisen er urealistisk lav, skriver Forbrugerklagenævnet. Det er lige præcis, hvad man ikke gør. Den sunde fornuft har for længst forladt branchen.

Man skulle eje en togbus

Jeg ved ikke, hvem der har opfundet den skræmmende betegnelse og det sammensatte ord, som selv stavekontrollen afviser. Banedanmark aflyser nu igen den ægte togtrafik på Kystbanen fra Helsingør til København til fordel for en bus.