Hellere frikadeller end andesteg, når bare det er billigt

11

MANDAGSKLUMME: Nej, denne klumme handler ikke om julemad, men derimod om rejsebureauer, som påstår, at deres kunder hellere vil skifte fly end med direkte ruter.

Af Ejvind Olesen
Nu har jeg i 42 år fra stribevis af dygtige topchefer i dansk og international luftfart hørt om direkte flyveruters herligheder. Hørt om, hvordan en lufthavn bliver topkvalificeret, hvis den har nok af direkte ruter til det store udland. Igen og igen målt et flyselskabs betydning og dygtighed på, at der er økonomi til direkte ruter til fjerntliggende rejsemål. Da venter belønningen, især med business trafik. Se bare hvad Finnair har drevet det til.

Og så skulle jeg fra et debatmøde i Danske Rejsejournalister, hvor jeg desværre ikke selv var i stand til at deltage, erfare, at to rejsebureaurepræsentanter påstår, at direkte flyveruter fra København til udenlandske destinationer slet ikke er afgørende. Det spiller ingen rolle med et stop, to eller flere flyskifte undervejs på længere flyrejser.  Det helt afgørende er prisen.

Nu er det, at jeg venter på en slagter står frem og påstår, at det ikke spiller nogen rolle, hvis danskerne skal have frikadeller juleaften, bare det er billigere end andesteg. Og det er det.

Venter gerne i timer
Undskyld mig Steen Albrechtsen fra Albatros og Rie Ulrich fra Nyhavn, men jeg tror I glemmer nuancerne. I baserer jeres svar udelukkende på ferietrafikken. Det er derfor, vi har selskaber som Ryanair og Norwegian. (Sidstnævnte flyver i øvrigt flere og flere langruter uden skift).

Det kan simpelthen ikke blive billigt nok. En stor gruppe danskere sidder gerne og venter i Doha eller Istanbul i flere timer på næste forbindelse frem for at flyve direkte fra A til B. Så tager vi med, at børnene er udkørte, og at forældrene er ved at skvatte sammen af træthed, og at det første par døgn af ferien stort set er ødelagt. Når bare det er billigt.

Tager flyselskaberne virkeligt så meget fejl? Tager flyfabrikkerne virkeligt så meget fejl i deres stræben på at konstruere fly med længere og længere rækkevidde? Tager SAS og ligestillede så meget fejl, når de slår på stortromme for direkte ruter?

Det bekymrer naturligvis SAS, at så mange i dag rejser ud med et stop fra de største lufthavne i Jylland, Billund og Aalborg. Med Air France/KLM og Lufthansa, frem for først at flyve direkte fra København. Mod til gengæld at få et hav af direkte ruter at vælge imellem fra Amsterdam, Paris, München og Frankfurt. Hvis der var kunder nok, fløj SAS hellere end gerne direkte fra jyske lufthavne.

Ekstra gevinst for bagagen
Men igen er det et kvalitetsstempel i international trafik med direkte ruter. Også de er efterhånden blevet meget billigere. Og med bagage er der ekstra gevinst. Det er langt mere sandsynligt, at bagagen når frem sammen med ejermanden på en direkte flyverute, end hvis der er flere skift undervejs.

Jeg kan godt blive lidt bekymret, når repræsentanter fra to store anerkendte rejsebureauer mener, kunderne er ligeglade med at skifte fly, bare det er billigt.

De skal jo netop være med til at lære dem, at der meget ofte er større fordele ved direkte flyvninger, da ikke mindst for businessfolk. Men der skal nok i firmaerne sidde en eller anden bogholder, hvis kæphest er at vogte rejseomkostninger og ligesom mange ferieturister acceptere flere skift. Bare det er billigt.

Nu har både Nyhavn Rejser og Albatros mange grupperejser, og indrømmet: Det kan være svært at få pladser til grupper til konkurrencedygtige priser på direkte ruter. Måske er det her hunden ligger begravet. Ofte sætter flyselskaberne loft over gruppernes størrelse til en bestemt pris.

Både Nyhavn Rejser og Albatros hører til eliten bag danske bureauer. Det gør deres repræsentanter ved mødet forleden også.

Men derfor tror jeg alligevel, at danskerne hellere vil have andesteg end frikadeller juleaften. Også selv om det er dyrere.

Skriv en kommentar

11 Comments on "Hellere frikadeller end andesteg, når bare det er billigt"

Notify of
avatar
Mikael
Mikael

“Ofte sætter flyselskaberne loft over gruppernes størrelse til en bestemt pris.”

Ikke bare ofte, men altid, ligesom til alle andre passagerer. Det kaldes revenue management.

Jakob
Jakob
Ejvind, nu må du stoppe med det der smagsdommeri. I artiklen du henviser til, udtaler rejesebureauerne netop, at størstedelen af deres rejsende tilhører “det grå guld”. Og netop denne målgruppe har for det meste bedre tid til at snuppe en mellemlanding, da de sandsynligvis ikke er afhængige af ferie af en bestemt længde. Personligt vil jeg da helst flyve direkte, når familien og jeg skal afsted, men i sidste ende bliver det altså også en afvejning om merprisen er det værd. For mig er flyveturen et nødvendigt onde, der bare skal overstås, for at komme ud og se verden. Derfor… Read more »
Steen Albrechtsen
Steen Albrechtsen
Nemlig Jakob! Du har forstået baggrunden for vores udtalelser, som også blev pointeret til mødet. Nemlig – vi arbejder med det “grå guld” som har tid nok. Nogle mennesker har jo aldrig selv betalt fuld pris for sine flybilletter, og så er det jo let nok at tale om business class herligheder, og fordelen ved at flyve direkte. Men den almindelige danske rejsende i “grå guld” segmentet, er heldigvis så fornuftige at de også skeler til “hvad får vi for pengene” – hvad skal en mellemlanding koste? CPH-NYC i maj: SAS direkte: 3381 kr. – flyvetid 8 timer 5 min… Read more »
Sælger
Sælger
Problemet er jo ikke, om det er et par hundrede kroner billigere. Det er markant billigere at rejse med British Airways via London til Los Angeles end det er at rejse med f.eks. SAS til San Francisco. Eller med Norwegian til Los Angeles. Som ansat i et tilsvarende stort rejsebureau som Nyhavn må jeg sige, at ja – kunderne vil i langt de fleste tilfælde have den billigste pris og bruge mere på hotelovernatningerne undervejs. Og det er jo ikke bare en lille smule dyrere at flyve med SAS direkte, men for en familie på fire kan det være et… Read more »
Henrik
Henrik

Mellemlandinger og flyskift er irriterende på f.eks. europæiske ture. Der skal være en eklatant prisforskel for at man gider det. På lange ture til f.eks. Mauritius eller fjernøsten kan et stop over derimod være en rigtig god ting. Man får set noget andet, f.eks Dubai og man får brækket turen over i 2×6 timer i stedet for 11 timers flyvning, hvilket virker mere overkommeligt. Men generelt at påstå at bare det er billigt gør det ikke noget med flyskift, det kan jeg ikke tilslutte mig.

Anders Larsen
Anders Larsen

Jeg ville da også foretrække at flyve direkte men der jeg skulle rejse til Phuket til Jul/nytår for 2 år siden havde jeg valget mellem direkte fly med Thai Airways for næsten 11.000 eller stop over i Qatar for 6500. Så vælger jeg da at spare 4500 kroner og så samtidig kunne strække ben cirka halvvejs på turen.

Steen Albrechtsen
Steen Albrechtsen

Kære Eivind!
Det havde det været bedre om du var kommet til mødet, og ikke bare udstiller kompetente branchefolk uden at kende forudsætningerne.
Jeg havde forventet at en en så rutineret herre som dig ville følge de journalistiske principper, som at opsøge en kilde for en kommentar eller forklaring til et referat. Så du ikke havde grebet vores udsagn ud af den blå luft.
Det ville klæde dig at finde fiskestangen frem og trække lidt i land.

Kirsten Langer
Kirsten Langer
Det sørgelige er imidlertid Ejvind, at SAS ikke længere leverer et produkt, som godtgør så større en prisforskel, som der ofte er på de oversøiske langruter. Det er meget længe siden, at jeg har fløjet SAS oversøisk til USA – men denne sommer blev det aktuelt. Og aldrig har jeg da været mere skuffet! Den officielle pris for dagen var ca. DKK 10.000 enkelt CPH-ORD på økonomi (juli). For det fik jeg valget om en non-alcoholic drink til combi cocktail/vin til hovedmåltidet; kaffe/the serveret første gang, da jeg skulle begynde på hovedrettet og anden og sidste runde, da jeg endnu… Read more »
Daniel
Daniel

Som tidligere flyvende kan jeg sige følgende. Nej!!, det er ikke mit arbejde at få plads til din håndbagage. Det er holdt og holdent dit eget ansvar. Gud hvor har jeg diskuteret med mange passagerer som dig. Nogle stilte bare deres bagage i midtergangen, og så kunne jeg få lov at klare resten. Og ærlig talt. Fordi du i sidste øjeblik (på selve dagen)!!! i højsæsonen har måtte betale det hvide ud af øjnene, lige som man gør hos ALLE andre selskaber, gør dig ikke mere speciel end andre……

jens
jens

Det er vist helt fint, at du er tidligere flyvende.

Rie Ulrich
Rie Ulrich
Kære Ejvind, du kender sikkert ordsproget “som man spørger, får man svar”. Du var ikke til mødet, men spørgsmålet vi blev stillet var, om vi oplevede at direkte flyruter havde betydning for danskernes lyst til at rejse oversøisk. Og her var mit svar, at vi i Nyhavn Rejser oplever at TV programmer som f.eks. Mod Fjerne Kyster i langt højere grad stimulerer den lyst end en direkte flyrute gør, da vi som danskere med et enkelt stop kan komme ud til meget store dele af verden. Havde spørgsmålet været om direkte ruter har betydning for Danmark og Københavns lufthavn, havde… Read more »
wpDiscuz