Hellere frikadeller end andesteg, når bare det er billigt

MANDAGSKLUMME: Nej, denne klumme handler ikke om julemad, men derimod om rejsebureauer, som påstår, at deres kunder hellere vil skifte fly end med direkte ruter.

Af Ejvind Olesen
Nu har jeg i 42 år fra stribevis af dygtige topchefer i dansk og international luftfart hørt om direkte flyveruters herligheder. Hørt om, hvordan en lufthavn bliver topkvalificeret, hvis den har nok af direkte ruter til det store udland. Igen og igen målt et flyselskabs betydning og dygtighed på, at der er økonomi til direkte ruter til fjerntliggende rejsemål. Da venter belønningen, især med business trafik. Se bare hvad Finnair har drevet det til.

Og så skulle jeg fra et debatmøde i Danske Rejsejournalister, hvor jeg desværre ikke selv var i stand til at deltage, erfare, at to rejsebureaurepræsentanter påstår, at direkte flyveruter fra København til udenlandske destinationer slet ikke er afgørende. Det spiller ingen rolle med et stop, to eller flere flyskifte undervejs på længere flyrejser.  Det helt afgørende er prisen.

Nu er det, at jeg venter på en slagter står frem og påstår, at det ikke spiller nogen rolle, hvis danskerne skal have frikadeller juleaften, bare det er billigere end andesteg. Og det er det.

Venter gerne i timer
Undskyld mig Steen Albrechtsen fra Albatros og Rie Ulrich fra Nyhavn, men jeg tror I glemmer nuancerne. I baserer jeres svar udelukkende på ferietrafikken. Det er derfor, vi har selskaber som Ryanair og Norwegian. (Sidstnævnte flyver i øvrigt flere og flere langruter uden skift).

Det kan simpelthen ikke blive billigt nok. En stor gruppe danskere sidder gerne og venter i Doha eller Istanbul i flere timer på næste forbindelse frem for at flyve direkte fra A til B. Så tager vi med, at børnene er udkørte, og at forældrene er ved at skvatte sammen af træthed, og at det første par døgn af ferien stort set er ødelagt. Når bare det er billigt.

Tager flyselskaberne virkeligt så meget fejl? Tager flyfabrikkerne virkeligt så meget fejl i deres stræben på at konstruere fly med længere og længere rækkevidde? Tager SAS og ligestillede så meget fejl, når de slår på stortromme for direkte ruter?

Det bekymrer naturligvis SAS, at så mange i dag rejser ud med et stop fra de største lufthavne i Jylland, Billund og Aalborg. Med Air France/KLM og Lufthansa, frem for først at flyve direkte fra København. Mod til gengæld at få et hav af direkte ruter at vælge imellem fra Amsterdam, Paris, München og Frankfurt. Hvis der var kunder nok, fløj SAS hellere end gerne direkte fra jyske lufthavne.

Ekstra gevinst for bagagen
Men igen er det et kvalitetsstempel i international trafik med direkte ruter. Også de er efterhånden blevet meget billigere. Og med bagage er der ekstra gevinst. Det er langt mere sandsynligt, at bagagen når frem sammen med ejermanden på en direkte flyverute, end hvis der er flere skift undervejs.

Jeg kan godt blive lidt bekymret, når repræsentanter fra to store anerkendte rejsebureauer mener, kunderne er ligeglade med at skifte fly, bare det er billigt.

De skal jo netop være med til at lære dem, at der meget ofte er større fordele ved direkte flyvninger, da ikke mindst for businessfolk. Men der skal nok i firmaerne sidde en eller anden bogholder, hvis kæphest er at vogte rejseomkostninger og ligesom mange ferieturister acceptere flere skift. Bare det er billigt.

Nu har både Nyhavn Rejser og Albatros mange grupperejser, og indrømmet: Det kan være svært at få pladser til grupper til konkurrencedygtige priser på direkte ruter. Måske er det her hunden ligger begravet. Ofte sætter flyselskaberne loft over gruppernes størrelse til en bestemt pris.

Både Nyhavn Rejser og Albatros hører til eliten bag danske bureauer. Det gør deres repræsentanter ved mødet forleden også.

Men derfor tror jeg alligevel, at danskerne hellere vil have andesteg end frikadeller juleaften. Også selv om det er dyrere.

x

Læs Også

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.