George Clooney i samtale i 2010 med USA’s daværende præsident Barack Obama om situationen i Sudan. Public Domain-wikipediafoto: Pete Souza.

Hollywood-stjerne sagde nej til flyselskabsreklame

Efter George Clooney afviste én dags arbejde til 200 millioner kroner for at reklamere for et ikke oplyst flyselskab, spekulerer nichemedier i, hvilket selskab, skuespilleren har afvist.

Skuespilleren, filminstruktøren og Oscar-vinderen George Clooney sagde i weekenden i interview med avisen The Guardian om hans nye film, The Tender Bar, at han har afvist et meget lukrativt reklametilbud fra et flyselskab.

Flyselskabet, som George Clooney ikke satte navn på, ville angiveligt betale ham 35 millioner dollars, cirka 210 millioner kroner, for én dags arbejde med reklameindslaget.

Han siger, at han drøftede tilbuddet med sin hustru, advokaten Amal Clooney, der har speciale i blandt andet menneskerettigheder.

”Vi besluttede, at det ikke var pengene værd. Flyselskabet er associeret med et land, der, selv om det er (en af USA’s) allierede, handler tvivlsomt fra tid til anden, så jeg tænkte, at hvis at gøre det, gjorde, at jeg sov mindre roligt, så var det ikke pengene værd.”

Gætter på flyselskab fra Mellemøsten
Men hvilket flyselskab havde forhørt sig hos George Clooney? Det spekulerer hjemmesider som onemileatatime.com og viewfromthewing.com nu over.

De hæfter sig ved formuleringerne om, at flyselskabet er fra et land, der er blandt USA’s allierede, og som til tider handler tvivlsomt. Dét, kombineret med at flyselskabet har over 200 millioner kroner til en reklame, peger i retning mod Mellemøsten.

Der gættes på flyselskaber som Emirates og Etihad Airways, begge fra de Forenede Arabiske Emirater, Qatar Airways, Saudia fra Saudi-Arabien eller måske Turkish Airlines.

Onemileatatime.com skriver i sin analyse, at det formentlig er Emirates, der er kendt for at bruge tonsvis af penge på reklamer, også med store stjerner.

Flere muligheder
Etihad Airways fra Abu Dhabi har tidligere brugt stjerner som Nicole Kidman, men hjemmesiden antager, at Etihad ikke har 35 millioner dollars at fyre af på sådan en reklamekampagne. Qatar Airways bruger mange penge på reklamer, men har ingen tradition for at hyre over-berømte personligheder til sine reklamekampagner, lyder vurderingen.

Turkish Airlines kunne det også være, det har før brugt store navne som Morgan Freeman og Kevin Costner, så Turkish Airlines er på andenpladsen efter Emirates, lyder gættet fra Onemileatatime.com

Hjemmesiden kalder muligheden for at det kunne være det nationale saudiske flyselskab Saudia for et wild card, men Saudi-Arabien har megen fokus på turismebranchen. Omvendt har Saudi-Arabien sagen med den saudi-arabiske journalist Jamal Khashoggi, der i 2018 blev myrdet på det saudiske konsulat i Istanbul.

Viewfromthewing.com skriver, at George Clooney før har lavet reklame for et flyselskab. Det var i forbindelse med filmen Up In The Air fra 2009, hvor der er megen reklame for blandt andet American Airlines. Til gengæld for reklamen med George Clooney, fløj American Airlines filmholdet til og fra de forskellige optagelsessteder i USA.

Relaterede artikler:

”Jeg skal nok få skældud næste år”

Kevin Magnussen bliver reklameambassadør for Sixt

New York pumper millioner i global turistkampagne