Hurtigere og mere fejlfri refundering af SAS-billetter

LUFTFART: SAS har indført en ny producere, som fremover gør det langt hurtigere og mere sikkert at tilbagebetale flybilletter til flyselskabets kunder.

Har man købt en flybillet, der ikke længere er brug for, er der naturligvis mulighed for at få pengene tilbage inden for en bestemt tidsgrænse.

Hidtil har det taget 15-20 minutter at tilbagebetale kunderne for annullerede flybilletter, men nu har det skandinaviske flyselskab meldt sig ind under fanerne med et mere enkelt system.

SAS har pr. 4. december indført Amadeus Ticket Changer Refund (ATC Refund), og systemet letter administrationen i sådan en grad, at rejsebureauerne fremover blot skal bruge under et minut på processen med at betale kunderne tilbage.

Færre fejl
På globalt plan bliver fem til 10 procent af alle flybilletter refunderet, og det svarer til et antal på 350.000 og 500.000 tilbagebetalingstransaktioner hver måned. Transaktionerne er komplicerede og kræver meget tid, og undervejs i processen kan der opstå ærgerlige fejl.

”Komplicerede tilbagebetalingsprocedurer skaber ofte frustration for brugeren. En fleksibel løsning for tilbagebetalingsprocesser sparer ikke kun tid og arbejdsbyrde for rejsebureauet, det mindsker også risikoen for fejl som følge af den menneskelige faktor,” siger Magnus Linder, der er adm. direktør i Scanworld.

Løsningen med ATC Refund er automatisk, og en transaktion løber over to trin. Den smarte tilbagebetalingsproces indeholder både beregning af billetpris, skatter og afgifter, og så er løsningen transparent for kunden.

Optimal løsning
ATC Refund bliver anvendt af 55 flyselskaber verden over, og 11 af de 20 største flyselskaber i Skandinavien bruger systemet.

”I betragtning af det store antal tilbagebetalinger, der gennemføres hver dag, er en hurtig og intuitiv løsning helt nødvendig for at håndtere tilbagebetalinger effektivt,” siger Per Scherdin, der er marketing- og porteføljedirektør hos Amadeus Scandinavia.

Amadeus har mere end 15.000 ansatte til at servicere rejsende i hele verden, og den tekniske innovatør-virksomhed har hovedkontor i Madrid i Spanien.

 

Relaterede artikler:

Amadeus forenkler tilbagebetaling af flybilletter

Ryanair afbryder samarbejdet med Amadeus

SAS øger samarbejde med Amadeus