Hygge til hele verden

Foto: Photopop/VisitAarhus

TURISME: VisitDenmark har lavet en julekalender med små filmklip om hygge. Den distribueres i samarbejde med Reuters for at tiltrække flere turister, der har mulighed for at vinde en rejse til Danmark.

Det kan godt være, vi selv synes, at der er gået for meget kliche i den danske ‘hygge’. Ikke desto mindre er det en fantastisk mulighed for at brande Danmark i udlandet, hvor man flere steder med åbne arme har taget begrebet til sig. Mange danske og udenlandske eksperter har bud på, hvad ‘hygge’ dækker over, og ordet er oven i købet blevet optaget det i The Oxford Dictionaries.

VisitDenmark lader ikke en så god mulighed for at trække flere udenlandske turister til Danmark passere. Derfor har turistorganisationen lavet en online julekalender med 24 små historier om hygge og mulighed for at deltage i 24 konkurrencer om en rejse for to til Danmark inklusiv flybilletter, der alle sponsoreres af SAS, ophold og oplevelser.

”Historierne om hygge fortæller noget om, hvordan vi danskere lever vores liv, og målet er at gøre brugerne nysgerrige på at lære os at kende. Julekalenderen giver os samtidig mulighed for at fortælle om nogle af de ting, som man kan opleve i Danmark. Det gør vi blandt andet med de præmier, man kan vinde i julekalenderen, og som er valgt efter de temaer, som præsenteres bag dagens låge,” skriver chef for forretningsudvikling, Anja Hartung Sfyrla, i en pressemeddelelse.

Samarbejde med Reuters
De 24 klip i julekalenderen #FindingHygge er blevet til på baggrund af en dokumentarfilm, der blev lavet i sommer af et amerikansk produktionsselskab. Hele filmen ‘Finding Hygge’ kommer først til foråret, men julekalenderklippene bliver i et samarbejde med Reuters sendt ud i hele verden og forventes at blive vist 50 millioner gange frem til juleaften.

Ud over at tiltrække flere turister er et af formålene at nuancere hyggebegrebet, så det ikke blot handler om stearinlys og hjemmestrikkede sokker, men også om hvad Danmark har at byde på af oplevelser.

Blandt præmierne er blandt andet overnatning på Hotel Nimb, ophold i privat strandvilla på Hvidbjerg Strand, en tur i området ved Henne Kirkeby Kro sammen med holdet bag michelinrestauranten samt en frokost, overnatning i den nye Royal Suite på Copenhagen Marriott Hotel eller ølsmagning i kælderen under Carlsberg.

“Vores indsats er især rettet mod Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Italien, Frankrig, USA og Storbritannien, men #FindingHygge er en fantastisk anledning til at få fortalt en god historie om Danmark til millioner af mennesker verden over,” siger Anja Hartung Sfyrla.

Julekalenderen kan ses på findinghygge.dk

Relaterede artikler:

Hygge er overvurderet dansk livsstil

Stor tysk avis hylder dansk hygge

Glad for forslag om ekstrabevilling til VisitDenmark