
Det har længe ulmet. Et opgør om den foreslåede CO 2 miljøafgift for flyselskaberne allerede til næste år. I går på generalforsamlingen hos verdens ruteselskaber i IATA i Singapore brød den ud i lys lue.
Organisationens adm. direktør Giovanni Bisignani var ualmindelig hård i sin beretning og vendte især sin vrede mod miljøkommissær i EU Connie Hedegaard (foto), som helt utilbøjelig afviser en dialog.
”Hun og EU skal vide, hvad de er oppe imod. Jeg vil kalde det direkte ulovligt, hvad de kræver. Jeg ser en handelskrig foran mig. Kina har som den første meldt ud og flere vil komme efter. Vi er nødt til at undgå gengældelse mod Europa. Det kan give os dødskysset. EU’s forslag underminerer indsatsen for at forbedre miljøet og reducere CO 2- udslippet. Det er et projekt til 1,5 milliarder dollars, som ikke vil gøre noget som helst for at forbedre miljøet, ” sagde Bisignani.
Han gjorde opmærksom på, at den hollandske regering har opgivet den hollandske afgift på flydriften med afgift pr. afrejse. Den gav 412 mio. dollars i indtægt og kostede den hollandske økonomi 1,6 mia. i mistede afgifter af flydriften.
”Dræb ikke guldgåsen, som lægger æg. Det er tid til at være seriøs omkring klimaforandringer og mere ærlig i udvikling af globale løsninger, ” sluttede han med endnu en henvisning til Connie Hedegaard og EU.
IATA er en sammenslutning af alverdens flyselskaber. Udover Kina har også Rusland og USA meddelt, at de ikke acceptere en sådan afgift på deres fly ved start og landinger i EU.

STANDBY.DK Nyt om rejser

