Det kongelige hollandske togsæt på sporet inden de blev pensioneret. Wikipediafoto: Frans Berkelaar.

Kongelige togvogne bliver turistattraktion

Den kongelige familie i Holland har kørt sidste tur i kongehusets tog – togsættet kan fremover beskues på det hollandske togmuseum. I Danmark har kongefamilien stadig egen togvogn.

Det kongelige togsæt i Holland har kørt sidste tur til udlandet – i forbindelse med et statsbesøg som kong Willem-Alexander og dronning Máxima foretog til Belgien sidste måned.

Nu skal det kongelige tog fremover udstilles på det store hollandske togmuseum, Het Spoorwegmuseum, i Utrecht.

De statslige hollandske statsbaner, NS (Nederlandse Spoorwegen) oplyser ifølge hjemmesiden RailTech, at det kongelige togsæt var noget til sidste stop i dets ”funktionelle liv.”

Det kongelige hollandske kongelige tog stammer tilbage fra 1980’erne, hvor det blev leveret fra det tyske selskab Talbot. Salonvognen indeholder udover en opholdssalon også to mindre soveværelser, et lille mødelokale med plads til seks personer samt et beskedent køkken.

Den kongelige familie i Holland har haft egne togvogne i næsten 160 år. Den første kongelige togvogn kom på sporet i 1864.

Kongelig togvogn i Danmark
Mens Holland nu siger farvel til sit kongelige togsæt, vil den danske kongelige familie stadig have sin egen togvogn. Siden 1854 har den kongelige familie haft brugsret til en række skiftende salonvogne.

På sin hjemmeside skriver kongehuset, at den nuværende salonvogn var en gave til Dronningen fra DSB, da Hendes Majestæt fyldte 60 år i 2000. Salonvognen stod klar året efter, og siden har den 26,4 meter lange togvogn været brugt, når Dronningen rejser med tog i Danmark.

Den 50 tons tunge salonvogn er malet i en særlig rødbrun farve, der kaldes H.M. marron (Hendes Majestæts marron). Derudover er der installeret et strømforsyningsanlæg, så vognen kan køre i hele Europa med en tophastighed på 200 km/t. Indvendigt er Salonvognen indrettet med kirsebærfinér på alle vægge og dansk design og kunst.

Den første kongelige danske salonvogn blev taget i brug i 1854 af Frederik. Den første blev kaldt Den Slesvigske Kongevogn og kørte i Jylland frem til 1900. den er i dag udstillet på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Eftersom den første salonvogn kun kørte i Jylland, fik Christian 9. i 1871 en vogn, der også kunne køre på Sjælland. Denne salonvogn er i dag også udstillet i Odense.

 

Relaterede artikler:

Vil tredoble højhastighedstogstrækninger i Europa

Amsterdam til unge party-briter: Bliv væk

Europæisk højhastighedstog lukker – flere ekstra fly