Kritik af USA-flyselskaber

800px-FrontierairplanesMens der i de fire foregående år har været opmuntrende tal fra USA’s 12 største flyselskaber når det gælder bagagehåndtering, forbrugerklager, nægtet ombordstigning og ankomstpræcision, gik det sidste år den anden vej.

Tallene kommer i den årlige rapport Airline Quality Rating, der konstaterer nedgang på de fire nævnte områder. ”Nedgangen er uheldig, vi håber ikke dette er starten på en nedadgående tendens,” siger en af rapportens forfattere, Brent Bowen, fra Embry-Riddle Aeronautical University.

Han peger på, at faldet i de leverede standarder fra flyselskaberne kan skyldes, at flere af dem stadig arbejder med sammenlægninger med andre flyselskaber. Det er set før, siger han.

Den gennemsnitlige præcision for de 12 største flyselskaber i USA faldt sidste år til 76,2 pct. fra 78,4 pct. i 2013. Der var kun præcisionsfremgang sidste år hos Frontier Airlines og JetBlue Airways.
I 2013 var antallet af agterudsejlet bagage 3,21 pr 1.000 flypassagerer, men endte sidste år på 3,62. Antallet af klager fra flypassagerer endte sidste år på 1,3 pr. 100.000 rejsende mod 1,1 i 2013.