MSC Euribia begynder at sejle til sin første sæson i Nordeuropa i juni med krydstogter der starter i tyske Kiel og via København sejler til flere norske fjorde. PR-foto: MSC Cruises.

Krydstogtskib testes inden navngivning i København

MSC Euribia til 7,5 milliarder kroner indvies i København den 8. juni. Krydstogtskibet har netop fuldført testsejladser og overdrages næste måned til det italienske rederi MSC Cruises.

MSC Euribia er med sine over 330 meter længere end tre fodboldbaner; det tages i brug til sommer som italienske MSC Cruises’ nye flagskib fra rederiets såkaldte Meraviglia Plus-klasse.

Og den officielle indvielse af det store krydstogtskib er henlagt til København, hvilket er en sjældenhed.

MSC Euribia, der er opkaldt efter en gudinde fra den græske mytologi, Eurybia, har kostet én milliard euro, knap 7,5 milliarder kroner. Det får plads til 4.888 passagerer med fuld belægning i sine 1.400 kahytter. Hertil kommer en besætning på omkring 1.400. Gæsterne kan vælge mellem 10 spisesteder, skibets teater har plads til næsten 1.000 passagerer ligesom skibet blandt andet har fem pools samt et vandland med koraltema.

MSC Cruises’ 331 meter lange naturgasdrevne krydstogtskib MSC Euribia har netop under et fire-dage langt testforløb i Atlanterhavet gennemført en række systemtest. Inden skibet officielt leveres til MSC Cruises den 31. maj, vil der på det franske skibsværft Chantiers de l’Atlantique i Saint Nazaire blive taget hånd om de sidste detaljer. MSC Euribia bliver det 22. skib i MSC Cruises krydstogts-flåde, skriver det italienske rederi MSC Cruises i en pressemeddelelse.

Avanceret skibsteknologi
Skibet navngives officielt den 8. juni i København, hvorefter det begynder sin jomfrusejlads med udgangspunkt i Kiel. Der sejles en-uges krydstogter fra Kiel via København til en række norske fjorde.

MSC Euribia har avanceret skibsteknologi, det drives af flydende naturgas (LNG) for at minimere det miljømæssige fodaftryk. I pressemeddelelsen skriver MSC Cruises, at LNG er et af verdens reneste skibsbrændstoffer.

Efterhånden som syntetiske brændstoffer og biobrændstoffer bliver mere tilgængelige, vil MSC Euribias udledninger blive yderligere reduceret, oplyses det.

Skibet vil også have landstrømsstik for at reducere kulstofudslippet i havnene (Københavns Havn vil dog først i 2025 kunne tilbyde landstrøm til krydstogtskibe), avancerede spildevands-behandlingssystemer, omfattende genanvendelse af affald og meget mere.

 

Relaterede artikler:

“MSC-fanatikere er virkelig interesseret i det nye skib”

Stort nyt krydstogtskib navngives i København

Krydstogtmarkedet får flere nye rederier