Lars Larsen, stifteren af Jysk (Sengetøjslager), havde fra 1991 og ti år frem sit eget charterrejsebureau, Larsen Rejser. Lars Larsen døde i dag, mandag. Pressefoto: Jysk.dk

Lars Larsen fortrød aldrig sine år i rejsebranchen

”Jeg har aldrig fortrudt, at jeg gik ind i rejsebranchen, selv om det kostede millioner,” sagde Lars Larsen, der døde mandag som 71-årig. Stand Bys tidligere redaktør, Ejvind Olesen, har mindeord.

Af Ejvind Olesen

Det var i 1990’erne – og et halvt års tid før den næste rejsemesse i Bella Center. I det tværfaglige udvalg, som skulle fastlægge den faglige del af messen, gjaldt det om at finde de rigtige paneldeltagere.

Men det kunne være sværere at få dem med på idéen. Det var altid oplagt at få den øverste SAS-chef til at møde charterbranchen i en tid med evig strid mellem parterne.

Nødtvunget gik SAS’ daværende koncernchef, Jan Carlzon, med. Han havde netop overværet et mildt sagt ikke heldigt interview med pastor Krogager, grundlæggeren af Tjæreborg Rejser, i Publicistklubben på Royal Hotel.

”Kun hvis det bliver med stram styring, vil jeg møde Lars Larsen,” sagde Jan Carlzon. Derefter kontaktede jeg Lars Larsen, som indvilgede. SAS var ikke just venner på det tidspunkt med hverken Larsen Rejser eller de andre charterbureauer.

Men det blev en af de bedste dueller i en fyldt sal i Bella Center med saglige og ind imellem morsomme kommentarer fra jyske Larsen og svenske Carlzon.

”Han er en både dygtig og sympatisk person. At han ikke kan tjene penge på at sælge rejser er næppe hans skyld,” sagde Carlzon bagefter.

Nu er Lars Larsen her ikke mere. Som blot 71-årige gik han bort, ramt af kræft, og efterlod sin globale virksomhed til sine arvtagere.

Larsen Rejser siden 1991
Lars Larsen var i rejsebranchen i en halv snes år fra 1991. Larsen Rejser fik stort set samme pressedækning som Spies Rejser, men sammenlagt blev det alligevel til et tab på godt 200 millioner kroner.

Et enkelt år var det samlede gæster hos Larsen Rejser omkring 100.000, men de betalte for lidt og udgifterne var for høje. Det vidste han godt, men når det kunne lykkes med dyner, hvorfor så ikke med rejser?

Det var ikke sådan, at Lars Larsen overpyntede med store rejsebureaulokaler. Nærmest det modsatte. Jens Veino, direktøren for Larsen Rejser, og Lars Larsen indkaldte til pressemøde en hverdags formiddag i Jysk’s lokaler på Roskildevej i København. Han havde ellers ikke været karrig med at afvikle møder med pressen på de dyreste hoteller.

Pressemøde mellem vaflede karklude
Nu sad vi mellem havemøbler og vaflede karklude. Det var relevant nok. I fremtiden skulle de ansatte i Jysk lokaler også sælge rejser. Ideen var jo at møde det danske folk med et godt tilbud. Helt så let at sælge en rejse til Mallorca som en dyne var det nu ikke. Og forsøget blev aldrig en succes.

Lige efter årtusindskiftet gav Lars Larsen op som ejer af en rejsevirksomhed.

”Jeg prøvede, fordi det kunne være sjovere end at sælge sengetøj, men vi opgav aldrig vore rødder,” sagde han dengang til mig. ”Nu måtte der sættes en prop i hullet. Jeg har tabt cirka 220 millioner kroner, men fået meget mere omtale end jeg kunne drømme om for det beløb,” fastslog han.

“Aldrig fortrudt mine år i rejsebranchen”
Larsen Rejser blev solgt til schweiziske Kuoni, der fusionerede Alletiders Rejser med Herning Charter og Simons Charter med Lars Larsen som bestyrelsesformand (han havde i begyndelsen fortsat 20 procent) og Poul Erik Madsen som administrerende direktør. En spændende konstellation, som desværre ikke fik lang tid sammen, før Lars Larsen koncentrerede sig fuldt ud om sin voksende sengetøjsfirma.

”Jeg har aldrig fortrudt mine år i rejsebranchen,” sagde han et par år senere på Munkebjerg Hotel i Vejle.

En helt igennem bundhæderlig person med ønsket om at være danskernes ven er ikke mere. Han vil blive savnet.

Relaterede artikler:

Kendt dansk rejsebureauprofil er død

Dødsfald i den danske rejsebranche

Dødsfald i den danske rejsebranche