Københavns Lufthavne skærer 300 millioner kroner af regningen til flyselskaberne. Det giver en kontant besparelse til flyselskaberne, men danskerne skal ikke sætte næsen op efter nye prisfald på deres flysæder.
”Billetpriserne er i forvejen meget lave og selv om takstnedsættelsen kommer til at sive videre til forbrugerne, mærker de 30 millioner årlige passagerer i Københavns Lufthavn ikke forskel ved en tier mindre”, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank til tv2.dk.
”Om et par år eller tre vil det komme forbrugerne til gode, fordi København bliver mere interessant for flyselskaberne og både løfte frekvenserne og give flere destinationer”, vurderer han.
SAS har knap halvdelen af aktiviteten i Københavns Lufthavn og får derfor en prisreduktion på over 100 millioner, men koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen vil have mere end 10 procents lavere gebyrer: ”Priserne er for nedadgående i vores branche, og det kræver også den samme trend hos vores underleverandører”, siger han til Ritzau.
”Pr kunde, vi har ombord, tjener vi i gennemsnit 20-30 kroner. Hvis vi skal betale 10 kroner mindre til lufthavnen, vil det betyde noget for vores selskab”, sagde Lars Sandahl Sørensen til TV2 i juli, da regeringen krævede lavere lufthavnsafgifter.
Der skal endnu lavere takster til at gøre SAS forretning i København konkurrencedygtig, understreger han og henviser til udenlandske lufthavne, der har sænket prisen markant mere end CPH.
Men her ser luftfartsanalytiker Jacob Pedersen anderledes på det: ”De lavere afgifter forbedrer København som knudepunkt i Norden, for i Norge og Sverige har man i stedet pålagt flyskat. Det bliver en gevinst for de danske rejsende”.
Ifølge regeringens strategirapport fra i sommer kostede det sidste år flyselskaberne 183 kroner pr afgående passager i København, mens prisen var 102 kroner i Oslo, 117 kroner i Helsinki og 119 kroner i Stockholm.
Kortere ventetid i CPHs sikkerhedskontrol