Den svenske naturnære livsstil er et stærkt indslag i Visit Swedens markedsføring. Foto: Henrik Trygg.

Lidt bedre turistvækst i Sverige end i Danmark

Sveriges popularitet som rejsemål fortsætter med at stige. Noget tilsvarende gør sig gældende i Danmark.

I 2017 steg de udenlandske overnatninger i Sverige med godt fire procent til 16,2 millioner. I Danmark var de tilsvarende tal en stigning på 2,1 procent til 26,6 millioner udenlandske overnatninger. For begge lande er der tale om rekordhøje overnatningstal.

”Det er dejlige cifre, som viser en stærk vækst for et vigtigt erhverv i Sverige, der er et rejsemål, som mange er nysgerrige på. I vores markedsføring fremhæver vi især den let tilgængelige svenske natur og den åbne svenske livsstil”, siger Ewa Lagerqvist, administrerende direktør for Visit Sweden.

Sverige følger udviklingstakten for international turisme og tager markedsandele fra de øvrige nordiske lande. I 2017 steg antallet af overnatninger fra USA med 44 procent, men også Indien, Kina og Holland voksede hurtigt. Det eneste udenlandske af Visit Swedens prioriterede markeder, som gik tilbage var Norge, efter et tab i december. I absolutte tal øgede USA med 242.000 overnatninger, Holland med 81.000 og Tyskland med 53 000 overnatninger. Indien og Kina ögede med 45.000 respektive 44.000 overnatninger.

Antal overnatninger i Sverige i 2017 med den procentuelle udvikling: Norge – 1,1 procent, Danmark +0,7 procent, Tyskland +1,7 procent, Holland +12,3 procent, Storbritannien +1,8 procent, Frankrig +5,6 procent, USA +44,0 procent, Kina +13,6 procent og Indien +25,8 procent.

Positiv udvikling i Danmark

”Dansk turisme er inde i en positiv udvikling med vækst fra især Tyskland, men også flere andre vigtige udenlandske markeder. Det skyldes en generel god global økonomi, og at folk rejser mere og mere. Men der er også en positiv interesse for mange facetter af Danmark, som vi udnytter i markedsføringen til at trække flere turister til,” siger administrerende direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

”Der har aldrig været flere turister i Danmark, og vi slår nu rekorden fra 1993. Men konkurrencen er benhård, og flere af vores nordiske konkurrenter oplever større vækst. Nu gælder det om at stå sammen og fortsat investere i turismen, så vi kan trække endnu flere turister til Danmark,” siger Jan Olsen.

Relaterede artikler:

Turismens Hus får ny brancheorganisation

2017 var rekordår for international turisme

Høje skatter og afgifter hæmmer turismen