Lokoførere advarer mod dødfarlige stationer

Stationsovergangene på 78 af de danske togstationer er livsfarlige. Transportminister Ole Birk Olesen har bedt om en redegørelse fra Banedanmark, efter to unge mænd er dræbt af tog på stationer de seneste 14 dage.

Begge blev ramt af tog, da de krydsede stationsovergange fra en perron til en anden. Den ene, 17-årige Anders Frederiksen, blev dræbt på stationen i Bred på Fyn den 28. juli. Sammen med to kammerater var han på vej over sporet, da advarselslyset begyndte at blinke og advarslen ’Gå ikke over sporet, der kommer tog’ lød i højttalerne. Et øjeblik efter kom et gennemkørende tog med 170 km/t, skriver TV2.dk.

Den dræbtes kammerat Henrik Larsen var nået over, da toget kom. Han fortæller, at Anders Frederiksen ikke var nået helt ud på skinnerne, men blev ramt af toget.

Ulykker som denne er en stor og konstant risiko, siger lokoførerne: ”Sikkerheden er nærmest ikke-eksisterende. Nogle steder er der lys og lyd, men der er mange, der ikke respekterer det. De svarer ikke til den moderne tilgang med høretelefoner i ørene og fokus på alt mulig andet”, siger Jakob Haagaard Bro, fællestillidsmand for lokoførerne hos Arriva.

På alle større togstationer går passagerne til og fra perronerne ad tunneler eller broer. Men på 78 mindre stationer sker det via stationsovergange. 60 af dem har et advarselssystem, mens de sidste 18 ikke har noget. Ifølge lokoførerne er der flere farlige situationer, end offentligheden hører om: ”Vi oplever mest nærved-situationer. Der, hvor det er tæt på, men ikke får mediernes fokus”, siger Jakob Haagaard Bro.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.