Deutsche Bahn har skilt sig af med den sidste del af Arriva Group, der blandt andet kører tog i en række europæiske lande. Her er det Tjekkiet. PR-foto: Arriva Group.

Deutsche Bahn sælger resten af Arriva-koncernen

I foråret solgte Deutsche Bahn den danske del af Arriva. Nu har de statslige tyske jernbaner for et milliardbeløb skilt sig af med resten af Arriva Group. Køberen er en amerikansk kapitalfond.

Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor det dengang britiskejede selskab købte danske Unibus. Arriva er i dag en Danmarks næststørste togoperatør ligesom man i Københavns Havn sejler havnebusserne.

Arriva har kørt tog i Danmark siden 2003, navnlig i Midt- og Vestjylland, men også på Odense-Svendborg og Vejle-Struer.

Den engelske Arriva Gruppe blev i 2010 købt af Deutsche Bahn, men i maj i år blev blandt andet Arriva Danmark og et par andre europæiske lande solgt til den tyske kapitalfond Mutares.

Og nu har Deutsche Bahn solgt resten af Arriva Group, den sidste del blev købt af det amerikanske infrastrukturinvesteringsselskab I Squared Capital, skriver DB i en pressemeddelelse. Arriva har kørt med underskud for DB på blandt andet det tyske hjemmemarked.

Ifølge Euronews er salgsprisen på den sidste del af Arriva omkring 1,6 milliarder euro, cirka 12 milliarder kroner.

Aktiv i 10 europæiske lande
Salget af den sidste del af Arriva forventes på plads næste år, det skal blandt andet godkendes EU’s konkurrencemyndigheder og det tyske transportministerium.

Arriva har over 35.000 medarbejdere og er aktiv i 10 lande, hvor man ifølge DB årligt transporterer omkring 1,5 milliarder passagerer med bus, tog, sporvogne, havnebusser og så videre.

I London kører Arriva blandt andet de berømte røde dobbeltdækkerbusser ligesom koncernen har bus og tog i Holland, Italien, Kroatien, Polen, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Tjekkiet og Ungarn.

I Squared Capital, der har hovedkvarter i Miami, og som nu skal købe den sidste del af Arriva Group, har ifølge pressemeddelelsen fra Deutsche Bahn besiddelser eller administrerer værdier for mere end 37 milliarder dollars, omkring 260 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Billigbillet koster hos konkurrerende togselskab

Greenpeace: Togrejser ofte dobbelt så dyre som flyet

DB forventer 150 millioner passagerer med fjerntog