MANDAGSKLUMME: Flyfabrikanter og lavprisoperatører falder over hinanden for at spå om behovet for deres egne produkter, helt frem til år 2036. Sært nok tror Boeing og Airbus på, at der bliver brug for rigtigt meget flypersonale de kommende år.
Af Ejvind Olesen
Det er rart med optimisme. Masser af flyruter, faldende priser (selv om man ikke skulle tror det muligt) og voldsomt behov for flere piloter og kabineansatte, men uforandret antal teknikere. Lufthavne over hele verden lider af vokseværk og vil bygge nye og større terminaler, flere og længere startbaner.
Halleluja hvor det går! I hvert fald hvis man skal tro den fremtidsrapport Boeing forleden offentliggjorde, som vi kunne berette om i sidste uge. Nogle dage forinden sang Michael O’Leary fra Ryanair med i koret. Billetpriserne vil falde fem procent i år og otte procent næste år.
Hos Boeing gik de helt grassat. Frem til 2036 vil der være behov for mindst 2,1 mio. piloter, teknikere og kabineansatte. Her i Europa alene 390.000 nye arbejdspladser. Sådan ser Boeings verden ud. Men det er langt fra sikkert, at den bliver identisk med realiteternes verden.
Men det giver omtale. Overfor købere og overfor politikere. Præcis som var det Volvo med fransk kapital, eller Audi og Mercedes med Daimler i ryggen. Det drejer sig om at kigge om hjørner, eller i hvert fald lade som om man gør det.
Se væk fra førerløse biler og busser og lad være med at tro automatpiloter med tiden kan erstatte piloter af kød og blot. Tro ikke på robotter kører rundt i mellemgange på fly og serverer alt det, som blev serveret engang, og reducerer kabinepersonalet drastisk.
Nej, Boeing har styr på det. Frem til 2036 (ikke 2035 eller 2033) skal vi bruge 106.000 nye piloter og 173.000 kabineansatte. Rapporten skyldes Boeing Global Services.
Der er altså både med- og modspillere. Vil det blive ved med at være attraktivt at gå ind i en lang og hundedyr pilotuddannelse, hvis lønnen falder til det halve? Hvis billetpriserne fortsat falder, falder servicegraden i kabinen vel også. Og inden længe får en stewardesse i Airbus A 380 ansvaret for hele flyet og flere hundrede passagerer på grund af tekniske fremskridt, som gør en sådan disposition sikkerhedsmæssig forsvarlig.
Og så er der Mr. Ryanair. Utroligt at aktionærer, inklusive analytikere, i den grad reagerer på en spådom om, at billetpriserne ser ud til at falde med fem procent i år og otte procent næste år. Det fik selv SAS aktien til at falde med 3,3 procent.
Priserne kan simpelthen ikke falde ret meget mere, hvis selv lavprisselskaberne skal overleve. Det er en meget luftig spådom
Det er altså urimeligt, hvis vi forbrugere skal blive ved med at give 290 kr. med Norwegian til Rom og 190 kr. til London! En dag før eller senere bliver en flybillet til Rom igen dyrere end et par jeans.
Slap af. Både hos Easyjet, Norwegian, BA og SAS og Ryanair. – Billetpriserne kommer til at stige til efteråret og endnu mere til næste år.
Tro mig eller lad være, især med venlig hilsen til Boeing og Airbus, som bliver ved med at forsøge at presse markedet op. Min spådom kan være lige så god som deres.