HOTEL: Hostels er ikke, hvad de har været. Godt design, en god historie og indbydende fællesfaciliteter er i fokus. Et af de nye ligger i en gammel telefoncentral midt i Aarhus.
Midt i Aarhus med udsigt over byen ligger Hallo Hostel på de to øverste etager af en gammel telefoncentral, og en af de primære grundtanker med det ny hostel er at skabe relationer både mellem gæsterne og med byens indbyggere. Derfor arrangerer Hallo Hostel forskellige events som f.eks. fællesspisning og spilleaftener, hvor udvalgte aarhusianere inviteres til at deltage.
”På den måde kan vores gæster komme til at møde lokalbefolkningen og få en oplevelse, de ellers ikke ville få, når de går rundt med et kamera i hånden. At bruge en aften på at spille Risk og drikke en øl er et helt anderledes minde,” siger Klaus Eriksen til standby.dk.
Klaus Eriksen har mange års erfaring fra rejsebranchen og sammen med Samson Evar, der står bag The Mayor Hotel på Banegårdspladsen, har han undersøgt markedet grundigt for at finde ud af, hvad der driver en succes.
Skaber relationer
Ud over at skabe gode relationer er en vigtig faktor at kunne fortælle en god historie. Og det kan Hallo Hostel f.eks. med de gamle drejeskivetelefoner, der bruges som dørstoppere.
”For os har det været meget vigtigt at finde den rigtige beliggenhed samt et sted med en historie. Det har den gamle telefoncentral. Når familier med børn kommer her, skal 9 ud af 10 over for at røre ved en af de gamle telefoner. Forældrene kan måske huske sådan en, og det skaber en ny relation til stedet og til os, og sandsynligheden for, at de kommer igen, bliver større. Sådan en historie kan man ikke bygge sig til, og vores koncept kan heller ikke kopieres,” siger Klaus Eriksen.
Og for at understrege følelsen af luksus har Hallo Hostel indgået en aftale om at overtage madrasserne fra et femstjernet luksushotel i København, når de skifter ud. Det gør de ca. hvert 6. år, selv om madrassen har en garanti på 25 år. Hallo Hostel har 170 senge og en overnatning koster fra 239 kr. til 995 kr.
Global trend
Hallo Hostel er ikke blot et enestående tilfælde, men del af en global trend, hvor der dukker flere og flere hostels op, som prioriterer fællesfaciliteter højt samt godt design og følelsen af luksus, som man ellers ikke er vant til i den ende af overnatningsmulighederne.
I den kategori åbnede Arp-Hansen i sommer Steel House Copenhagen med 1.150 senge fordelt på 253 værelser centralt i København, og i 2019 åbner Brøchner Hotels et hostel i det tidligere hovedbibliotek i Mølleparken i Aarhus med 550 senge. Også tyske A&O Hotels and Hostels åbnede i april på Tagensvej i København med plads til 684 gæster på 168 værelser.
Ifølge den første Hostel Trend Report, der blev udgivet i 2016 af Phocuswright, som laver markedsanalyser, og bookingportalen Hostelworld, forudses det, at hostel-industrien vil stige med 7-8 pct. år for år.
Også de store internationale kæder opererer med nye brands i lavpriskategorien. Den internationale kæde AccorHotels lancerede sidste år det nye brand, Jo&Joe, der beskrives som en sammensmeltning af hostel- og hotelformatet, der i 2020 forventes at være 50 af i storbyer rundt omkring i verden. Også Hilton Wordwide har luftet planer om at føje et nyt brand til familien, der kaldes ‘urban microtel’, og i 2018 forventes det, at der åbner et af Marriotts Moxy Hotels i Sydhavnen i København.
Relaterede artikler
37-årig chef for Danmarks største overnatningssted
Aarhus får sit hidtil største overnatningsted