Lynnedslag fritager ikke for erstatning

2D87646100000578-3277893-image-a-14_1445168675510En britisk domstol dømmer ved en appelsag Monarch Airlines til at betale erstatning til to passagerer for forsinkelse, selv om forsinkelsen skyldtes lynnedslag

Ifølge dommer Melissa Clarke ved Reading County Court er lynnedslag ikke en ’ekstraordinær omstændighed’, som kan fritage flyselskabet for erstatning for forsinkelse. De to passagerer skal hver have 600 Euro for fem timers forsinkelse.

Selv om de fleste fly, som rammes af lyn, ankommer sikkert og til tiden, kan der opstå forsinkelser på grund af lovpligtige sikkerhedskontroller og flyselskabet ikke lige har et ledigt fly til at erstatte det lyn-ramte.

I denne sag havde Monarch ikke et reservefly stående klar i Gatwick eller Hurghada, så passagererne måtte vente på, at det lyn-ramte fly blev sikkerhedsgodkendt i Gatwick.
Monarch fremførte, at der her var tale om et uventet sikkerhedsproblem, der normalt betragtes som en ’ekstraordinær omstændighed’.

Men dommeren fastslog: “Skader, der er opstået ved lynnedslag kan godt være et ’uventet sikkerhedsproblem’, men det gør det ikke automatisk til en ’ekstraordinær omstændighed’. Det bliver det kun, hvis der ikke er tale om noget, der normalt kan ske som led i driften af et flyselskab”.

Den britiske Civil Aviation Authority inkluderer lynnedslag i sin liste over ’ekstraordinære omstændigheder’, men dommeren afviste listen med den begrundelse, at den i flere tilfælde tidligere var dokumenteret fejlagtig ved andre retssager.