Antallet af togruter mellem europæiske storbyer kan øges markant med den eksisterende infrastruktur. Det mener Greenpeace, som ser tog som et mere bæredygtigt alternativ til flyveture.
Der er et stort potentiale for at udvide udbuddet af togruter i Europa. Det mener Greenpeaces afdeling i Central- og Østeuropa, som har analyseret 990 togruter mellem 45 europæiske storbyer.
Analysen viser, at blot 114 ruter, svarende til 12 procent, har direkte togforbindelser. Til gengæld er der 305 ruter (svarende til 31 procent), hvor direkte forbindelser allerede i dag er mulige med eksisterende togbaner, men hvor disse forbindelser ikke eksisterer.
At etablere direkte ruter med betjening om dagen eller nattog og en rejsetid på 18 timer, ville allerede nu være relativet simpelt på de 305 ruter, mener Greenpeace, og det ville mere end tredoble antallet af togforbindelser mellem store europæiske byer.
Et alternativ til flyrejser
Med analysen ønsker Greenpeace at vise, at et alternativ til flyruter kan etableres relativt nemt på Europas jernbanenet. I dag er der seks gange så mange forbindelser med fly mellem byerne i analysen, end der er togforbindelser, og således er 69 procent af de ruter, som Greenpeace har undersøgt, betjent af flyforbindelser.
Ifølge miljøorganisationen betyder det, at rejsende tilskyndes til at flyve i stedet for at rejse med tog, trods luftfartens aftryk på klimaet. Greenpeace ser gerne, at tog i fremtiden prioriteres mere.
”I årevis har Europa rullet den røde løber ud for klimaskadelig luftfart blandt andet med skatterabatter, mens tog og jernbaneinfrastruktur er visnet bort. I dag ser vi store huller i vores jernbanenet og et stort, uforløst potentiale for direkte togforbindelser,” siger Herwig Schuster, som står bag Greenpeaces kampagnearbejde i Central- og Østeuropa.
Hun tilføjer:
”Det er på tide, at europæiske regeringer og EU gør noget ved den historiske ubalance ved at forbedre togforbindelser og komfort og stopper de unfair fordele, som luftfarten har. Europæere fortjener adgang til ren, effektiv og komfortabel offentlig transport med overkommelige priser, som er god for dem og for planeten.”
Mens EU i 2021 meddelte, at man ville gennemføre 15 nye projekter for internationale togforbindelser i Europa, er antallet sidenhen faldet til blot 10 projekter, og ingen nye ruter har set dagens lys endnu, oplyser Greenpeace i øvrigt.
Relaterede artikler:
Lukker tæt trafikeret jernbanestrækning i månedsvis