Deutsche Bahn på sporet – arkivpressefoto fra DB: Volker Emersleben.

Lukker tæt trafikeret jernbanestrækning i månedsvis

En af Tysklands mest trafikerede jernbanestrækninger – Frankfurt-Mannheim – med i snit 300 daglige tog skal renoveres. Derfor lukkes strækningen i fem måneder – i stedet indsættes busser.

Den 70 kilometer lange togstrækning mellem Frankfurt og Mannheim, sidstnævnte ligger mellem Frankfurt og Stuttgart, lukkes frem til midten af december. I de fem måneder vil statslige Deutsche Bahn foretage en række forbedringer og vedligehold af den tæt trafikerede togrute.

Over 300 tog kører dagligt mellem Frankfurt og Mannheim; strækningen er også en del af den primære internationale rute mellem Tyskland og Schweiz.

I stedet for de mange tog på strækningen, der ofte er plaget af forsinkelser, indsættes togbusser til erstatning for regionaltog i de fem måneder, vedligeholdsarbejdet foregår, skriver Euronews.

Fjerntog, der skulle have kørt på strækningen mellem Frankfurt og Mannheim, omdirigeres så de kommer til at følge togstrækninger, hvor der skal køres med reduceret hastighed, oplyses det.

Milliardinvesteringer
Deutsche Bahn har frem mod 2030 planlagt investeringer i forbedringer af infrastrukturen på landets jernbanenet for 1,3 milliarder euro, små 10 milliarder kroner.

De mange penge skal bruges til at forbedre jernbanenettet på i hvert fald 40 tyske jernbanestrækninger. Målet er, oplyser Deutsche Bahn, at forbedre jernbanenettet i Tyskland så det kan klare de forventede stigninger i passagertrafikken i årene fremover.

Forsinkelser på blandt andet jernbanestrækningen mellem Frankfurt og Mannheim blev kritiseret under den netop afsluttede slutrunde i Tyskland om Europamesterskabet i fodbold, UEFA 2024.

Deutsche Bahn, der var en af de primære sponsorer for UEFA 2024, medgav, at slutrunden for DB var resulteret i et ”blandet resultat” for transport af fodboldfans i Tyskland under slutrunden. Men, sagde DB, jernbaneselskabet havde fået det maksimale ud af det tyske jernbanenet, ”men mulighederne var begrænsede netop på grund af et ikke tidssvarende og overbelastet jernbanenet.”

Deutsche Bahn havde ikke iværksat renoveringsarbejdet med for eksempel Frankfurt-Mannheim-strækningen før UEFA 2024, da det havde givet endnu større logistiske udfordringer, hed det.

 

Relaterede artikler:

Deutsche Bahn og fagforening enig om strejkestop

DSB får nye udenrigsruter og bedre bookingsystem

Kun godt halvdelen af tyske fjerntog ankom til tiden