Mindre stress skal sælge svensk natur i udlandet

Fem personer med stresset arbejde deltog i et casestudie om velbefindende i naturen på initiativ fra VisitSweden og Turistrådet VästSverige. Foto: Magnus Klang

Den svenske naturnære livsstil gør, at mange udlændinge elsker Sverige. Nu har det vist sig, at den svenske natur kan være perfekt for turister og øge deres velbefindende.

Da fem personer med hektiske jobs deltog i et casestudie og spenderede tre døgn på en smuk ø i Dalsland faldt deres stressniveauer med 70%. Initiativet fra VisitSweden och Turistrådet Västsverige med The 72 Hour Cabin, har fået international opmærksomhed.

En politimand fra Tyskland, en taxichauffør fra Frankrig, en eventkoordinator fra USA og en programleder og en journalist fra Storbritannien flyttede ind i hver sit glashus på en smuk ø i Dalsland i starten af september. I 72 timer fulgtes deres velbefindende og sundhed af svenske stressforskere, mens de underholdt sig med krebsfiskeri, sauna, madlavning over åben ild, kajakroning og andet, som svenskerne holder af at gøre i naturen.

De fem deltagere beskrev deres oplevelser med ordene ’comfortable wilderness’, ’life changing experience’, ’the Swedes have got it absolutely right’ og ’pressing the pause button on everyday life’. Deres reaktioner og oplevelser blev beskrevet i en dokumentarfilm, som nu skal spredes verden over.

At svensk natur er åben for alle via allemandsretten og at halvdelen af svenskerne tilbringer tid der hver uge finder udenlandske besøgende unikt for Sverige.

”Interessen for naturnære oplevelser vokser verden over og det gør nysgerrigheden om Sverige også. Med ’The 72 Hour Cabin’ vil vi skabe opmærksomhed om det specielle bånd, som svenskerne har til naturen og invitere udenlandske besøgende til at tage del i det”, siger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på VisitSweden.

”For en svensker kan de positive effekter af at være i naturen føles selvklare, men deltagernes nyvakte kærlighed til naturen i Sverige viser, at mange europæere og amerikanere finder, at det er fantastisk, at tage del i vores tilgængelige og ægte natur”, säger Jennie Skogsborn Missuna.

Naturens effekt på deltagerne måltes på flere måder af to stressforskere. Ud over, at det oplevede stresniveau faldt med 70%, måltes bl.a. også blodtryk, velbefindende, samhørighed med naturen, samt forandringer i kreativitet.

”Nu er det muligt for stressede turister at booke glashuse og sin egen 72 Hour Cabin-oplevelse”, siger Ann-Charlotte Carlsson, marketing- og kommunikationschef i Turistrådet VästSverige.

Dokumentarfilmen om The 72 Hour Cabin findes på www.visitsweden.com/72hcabin.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.