Mit favorithotel i New York vil have ekstra for beliggenhed

TIRSDAGSKLUMME: Amerikanske hoteller er ved at overgå flyselskaberne med ekstra afgifter. Den seneste er en afgift pr. døgn for at bo på Times Square. Andre i Florida og Las Vegas følger efter.

Af Ejvind Olesen

Når man har boet i New York over et halvt hundrede gange og set eksempler på alle kategorier af hoteller, fra YMCA til The Plaza i sin glansperiode, får man let en favorit eller to.

Marriott Marquis er blevet favoritten. Også fordi jeg føler at have været med fra midt i halvfjerdserne, da det med John Portman som den kendte arkitekt blev bannerfører for reetableringen af Times Square i New York, som dengang var ved at gå i forfald.

Fra min redaktion var vi med til rejsegilde (Top-hat-party) i 1975 og åbningen i 1985 med nære relationer til datidens ejer, Western Hotels, som også stod for driften af Hotel Scandinavia i København.

Tid for juleshopping
Senere tog Marriott-kæden over og åbnede som Marriott Marquis. Arkitektonisk er bygningen med 48 etager, reception på ottende etage, byens eneste roterende restaurant øverst oppe og ca. 2.000 værelser, noget helt specielt. På 4. etage er Broadways mest moderne teater (det siger nu heller ikke så meget). Men flot er det.

Men så er der lige det med prisen. I denne uge, da både lokale og internationale turister sætter kurs mod NY for at juleshoppe, koster det fra 2.248 kr. for et standard dobbeltværelse og op til 3.238 kr. (en luksussuite 28.985 kr.) Nogle priser med morgenmad, andre uden og så lander man på 250 kr. ekstra pro persona.

Sidst jeg boede der, var der kommet en stribe af ekstra afgifter på, såvel energiafgift som miljøafgift foruden serviceafgiften. Amerikanerne kan bare komme an med kritik af den danske moms på 25 procent. Når man lægger det hele sammen, har de ikke noget at lade os høre. De er gode til at lære af flyselskaberne.

Også ved Niagara Falls
Seneste udspil fra ’mit hotel’ er en beliggenhedsskat på $ 25 pr. overnatning. Det er Marriott, Hilton og Starwood, som har indført en ’ikke-til-forhandling destination charge’. Begrundelsen er beliggenhed på Times Square. Siden jeg var gæst, er der også kommet en ’rejsemålsafgift’ på $ 28,69 pr. nat. – Lokalskatten er $ 3,50 pr. nat og federal tax 14,7 procent.

Resortskatten – beliggenhed, beliggenhed – er flere steder dukket op i såvel Palm Springs i Florida som i Las Vegas. På kanten af grænsen til Canada er kommet en særlig turistattraktion-skat på Starwood hotellerne ved Niagara Falls på $ 30 pr. nat. Ude på øer i Caribien og i Mexico er samme form for skat på hotelovernatninger på amerikansk ejede hoteller ved at vinde frem.

Rygterne vil vide, at Federal Trade Commission, er på vej med et krav om, at alle tillæg i fremtiden skal indregnes i en bruttopris. Den kender flyselskaberne godt. Og den er kun rimelig.

Jo, jeg vil stadig gerne til USA til ’mit’ New York hotel. Og jeg skal også nok betale, hvad det koster. Og for resten: Det er klart billigst i juni og juli.

x

Læs Også

Sådan kan man også beskrive et kælderværelse

”En værelsestype med nedsænket udeplads, hvor udearealerne kan virke mørke,” blev en ubehagelig overraskelser for familie med TUI på Rhodos.

Open Skies har åbnet en ladeport til problemer for flyselskaberne

Når man har levet det meste af sit liv i monopoltiden, skal ingen få mig til at ønske den tilbage. Men nu er gryden ved at koge over. Hvis vi ikke kan administrere frihed, kan den være forbi, før vi aner.

Vild med dans om bord på ”Queen Mary 2”

De gamle britiske traditioner lever i bedste velgående, når verdens største oceanliner i morgen, tirsdag, ankrer op foran Kronborg. Der er blandt andet professionelle dansere om bord, som skal tage sig af enlige damer i Grand Ballroom.

Sommer i Danmark 2020

Erhvervslivet bøjer sig for krav fra HK om siesta landet over. Kokke og tjenere har accepteret, at restaurant- og hotelkøkkener i denne sommer har åbent til midnat. Lars Larsen har indrettet campingplads på golfbanen i Himmerland. Flere landmænd går over til vinavl.

Undskyld, hvad var navnet?

Hvad hedder mit flyselskab, hvorfor skifter mit hotel navn, og hvor kører min hybrid af en togbus egentlig hen? Spørgsmålene er mange i denne sommer, og det går næppe i længden.

Hvornår er det flyselskabets skyld?

Ryanair er værst, men andre følger godt med, og det er uværdigt, hvis passagerer efterlades på ubestemt tid i en lufthavn i vores moderne verden, uanset hvad grunden måtte være.