Nordisk turisme burde stå langt mere sammen

Take Offs forside i oktober 1978 med en tegning af Tom Wikborg.

BAKSPEJLET: De nordiske erhvervsministre har på et møde i Bergen besluttet at øge samarbejdet omkring turismen. Det ville også være svært at gøre det modsatte. Selv ikke en skandinavisk stand i Disney World kunne man blive enige om.

Af Ejvind Olesen

Gennem generationer har der været forsøg på at stå sammen om turismen i Norden, når der skulle markedsføres i oversøiske områder som USA, Kina og Japan for at nævne nogle, hvor lysten til at besøge os er stor.

I perioder er det lykkedes for derefter at blive opløst igen. Som i New York med baggrund i uenighed om betalingen. Store, flotte lokaler lige over for Rockefeller Center. Også med deltagelse af ikke skandinaviske lande som Finland og Island – og lanceret som et samlet Skandinavien.

En god idé for amerikanerne, som betegnelsen Skandinavien siger mere end Norden som ferieområde. De tror alligevel, at Sverige er hovedstaden i Norge. Det er heller ikke blevet lettere efter, at Stockholm er begyndt at markedsføre sig som ’Capital of Scandinavia’. Hvad de ikke er og aldrig bliver. Vi har tre hovedstæder, København, Stockholm og Oslo.

”Der er områder, hvor det betaler sig for os at samarbejde for at styrke konkurrencekraften og nå de bedst mulige resultater,” sagde den norske erhvervsminister Monica Mæland efter mødet i Bergen.

Helt tilbage i 1978 havde de fem lande nedsat en nordisk turisttrafikkomite, NTTK, som valgte at gå sammen om at gøre det til et nordisk turistår både for nabolande og oversøiske turister.

Det blev til et utraditionelt samarbejde, hvor de største bladhuse og specialmagasiner (fra Danmark Berlingske og Take Off) gik sammen. Fra Norge var det den største avis Aftenposten og fra Sverige Dagens Nyheter. De var fyldt med nordisk turiststof fra udsendte journalister, konferencer, læserrejser-alt sammen på sponsorvilkår, som en start.

Da Disney World i Orlando senere ville bygge en skandinavisk stand, kunne man ikke blive enige om, hvad det skulle gå ud på. Der var behov for flere sponsorer. Et forslag gik på en model af Københavns Rådhus med en norsk skøjtebane foran. Det ville motiverede danske sponsorer som Carlsberg og Lego i hvert fald ikke være med til.

”Vi er ikke til et stort sponsorat for de amerikanere, som ikke har råd til at rejse, men blot vil opleve kopien derhjemme”, lød det fornuftigt nok fra dansk side. Derefter var der kun nordmændene tilbage, som endte med at bygge det, man i dag kan se som Norge i Disney Parken.

En af initiativtagerne i 1978 var vicedirektør Laurits Hvas fra Danmarks Turistråd. ”For Danmark er de nordiske markeder som det grove brød. Vi kan ikke undvære de nordiske turister. 38 procent af vore turister er fra Norden. Heraf er 40 procent fra Sverige og 37 procent fra Norge. Ikke desto mindre har vi brugt færre penge på turisme i Norden end i andre lande med mindre indtægtsmuligheder.

Vi har brugt 10 procent på Sverige, men 25 procent på Tyskland, skønt vores omsætning fra de to lande er den samme,” sagde Laurits Hvas til Take Off for næsten 40 år siden.

I dag holder de tal overhovedet ikke. Men masser af oversøiske landes turister tager om sommeren en lang tur gennem tre-fire lande i Skandinavien. For eksempel Danmark, Norge og Sverige. Eller et krydstogt med besøg i Finland. For slet ikke at tale om Island som er ved at gå til bunds i Nordatlanten på grund af turister. Nu er der pludseligt for mange.

Lad os give det en ny chance ved at starte helt forfra.