Nu skulle det være ’ganske vist’

Nye konstruktionsmetoder og anvendelse af kompositmaterialer har på forhånd givet Boeing 787 Dreamliner navnet plasticflyet fordi den traditionelle anvendelse af metal her er afløst af kunststof, hvilket giver det mellemstore fly uhørte muligheder for at reducere brændstofforbruget og sikre passagererne ny komfort.

 

Blandt andet er det blevet muligt at forsyne flyet med større vinduer end traditionelt. Det har siden de første jetpassagerfly – den britiske Comet – været en akilleshæl i flykonstruktion, at større vinduer ville skabe svagheder i skroget.

 

I det hele taget skulle det nye fly give sine passagerer helt anderledes forhold og oplevelser ombord, end det ellers har været muligt.

Omkring 840 fly af den nye type er fortsat i ordre på trods af den stærkt forlængede ventetid og de første fly skal leveres til All Nippon Airways, som har bestilt 50. Men det varer endnu en rum tid inden flyet er testet og godkendt af myndighederne.

 

Den første testflyvning skulle efter de reviderede planer finde sted i aften kl. 19.00 dansk tid.

Skrevet af Flemming Juul