Ny distribution af flybilletter udfordrer rejsebureauer

Lars Thykier

International Air Transport Association er langt fremme med en ny måde at sælge flybilletter på. Via NDC-projektet (New Distribution Capability) vil IATA-selskaberne arbejde direkte med kunderne – udenom reservationssystemer og søgemaskiner.

For at spare millioner på distribution af flybilletter, planlægger foreningen af verdens ruteflyselskaber, IATA, fra starten af næste år at begynde at teste nyt system, NDC – New Distribution Capability.

Med NDC får IATA-selskaberne mulighed for at give deres priser til eksempelvis reservationssystemer. Disse får i dag en provision på omkring 25 kr. fra flyselskabet pr. solgt segment/strækning, hver gang der bookes en flybillet gennem GDS (Global Distribution Systems) reservationssystemer som Amadeus.

Dette beløb forventer IATA-selskaberne at kunne spare ved i stedet kun at levere sine priser direkte til kunderne, eventuelt også de rejsebureauer der vil samarbejde med flyselskaberne på nye præmisser.

Bliver NDC en realitet, vil det give store udfordringer for mange rejsebureauer, da IATA-flyselskaberne ikke forventes at sprede deres priser ud til alle bureauer og firmakunder via GDS’erne som det sker i dag, men typisk kun til de, som flyselskaberne har aftaler med.

Det forventer i hvert fald adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, der netop har deltaget i IATA-møde i Abu Dhabi. Her var bl.a. problematikken om NDC på dagsordenen.

Til takeoff.dk siger Lars Thykier: ”NDC, som IATA har arbejdet med det sidste par år, kommer bl.a., fordi flyselskaberne er trætte af, at reservationssystemerne tjener penge på flyselskabers distribution af flybilletter. Disse mange penge vil flyselskaber prøve at beholde i deres egne lommer. Desuden mener IATA, at GDS’erne ikke er gode nok til at udbyde de enkelte flyselskabers produkter. Men som vi i DRF ser det, er der mange problemer med NDC.”

”Med NDC implementeret kommer langt færre priser på flybilletter ud til den brede offentlighed. Rejsebureauer får formentlig reduceret adgang til priser fra flyselskaber via GDS-systemerne – og vil fremover kun få priser fra de flyselskaber, bureauet har aftaler med.”

”Det kan f.eks. være, at Star Alliance tilbyder et rejsebureau priserne fra Star Alliance-medlemmerne – men at denne aftale formentlig bliver eksklusiv, så rejsebureauet ikke også kan samarbejde med eksempelvis flyselskaberne i de to andre alliancer,” siger Lars Thykier og tilføjer: ”Til gengæld for at få priserne fra Star Alliance-selskaberne skal rejsebureauer bl.a. aflevere data om de kunder, de ønsker at booke til flyselskaberne. NDC vil give rejsebureauet en helt ny rolle, hvor bureauet formentlig ikke vil kunne tilbyde priser fra alle IATA-flyselskaber, men kun de, bureauet kan få forhandlet sig frem til at modtage. Og dermed ved rejsebureauet eller dets kunder ikke med sikkerhed, om de får den bedste pris på en given rute – eller blot de, som flyselskabet har lyst til at give rejsebureauet.”

”Problemet vil også ramme søgemaskiner som Momondo, Kayak osv. som heller ikke vil kunne få de nødvendige oplysninger der skal til, for at man kan sammenligne priser. Det hele bliver mere uigennemskueligt, når kunden ikke ved, om man får den bedste pris. Det bliver uhyre komplekst med NDC og vil til en vis grad true rejsebureauernes fremtid når de ikke upartisk kan udbyde alle billetpriser,” siger Lars Thykier.

Han er i øvrigt netop tiltrådt et tillidshverv de kommende to år som europæisk formand for WTAAA. World Travel Agents Associations Alliance er den verdensomspændende samarbejdsorganisation for rejsebureauforeninger. Næstformand i Danmarks Rejsebureau Forening, adm. direktør i Billetkontoret, Jesper Schou, deltager netop nu i Montreal i en arbejdsgruppe i IATA om, hvad NDC-systemet vil indebære.