København har som turistdestination stor glæde af samarbejdet mellem Wonderful Copenhagen og branchens aktører, lyder det i ny rapport. Arkivfoto.

Ny ros til Wonderful Copenhagen

Danmarks hovedstad har en af verdens fem bedste turismeorganisationer, siger ny rapport. Turismen giver en årlig omsætning i København på cirka 40 milliarder kroner.

Konklusionen kommer i en ny evaluering fra Destination Think!, der som international ekspert i destinationsudvikling har arbejdet med 320 organisationer, der markedsfører rejsemål verden over.

Det er særligt markedsføring, evnen til at engagere erhvervet samt forretningsudvikling, der udløser WoCo’s top-karakter, oplyser Wonderful Copenhagen.

WoCo har en resultatkontrakt med Region Hovedstaden, og det er i den forbindelse, at Wonderful Copenhagen er blevet evalueret af Think!

”Hovedstadens turisme står for 40 procent af omsætningen i turismen i Danmark og bidrager med over 40 milliarder kroner i omsætning og skaber job til over 48.000 i hovedstadsregionen. Derfor går vi meget op i, at de penge, vi årligt investerer i Wonderful Copenhagen, er givet godt ud,” siger Sophie Hæstorp-Andersen, formand i Region Hovedstaden.

Destinationer skal markedsføres hver dag
Ifølge Think! er en destination ikke længere et varemærke, turismeorganisationer skaber – derfor er førende turismeorganisationer verden over ophørt med store generelle kampagner og har nu i stedet 365 dages indsatser med interessebaseret indhold til sociale medier. Det er blandt andet tilpasningen til digitaliseringen, der sikrer WoCo de gode karakterer hos Think!

”Det er vigtigt for vores medlemmer i turismens værdikæde med en stærk turismeorganisation i form af Wonderful Copenhagen, der kan samle større og mindre aktører i en fælles indsats. Vi er som metropol i så hård konkurrence mod de andre europæiske metropoler, hvoraf mange er billigere destinationer, at København og Danmark kun klarer sig ved at gøre det bedre end de andre,” siger Jens Mathiesen, administrerende direktør i Scandic Hotels og formand for Dansk Erhverv.

I vurderingen af WoCo skriver Destination Think! blandt andet: ”Efter at have arbejdet med 320 organisationer, der laver destinationsmarkedsføring, for byer, regioner og lande fra hele verden, konstaterer vi, at når vi sammenligner Wonderful Copenhagen med det globale gennemsnit, er Wonderful Copenhagen blandt top-5 af alle de destinationsmarkedsførings-organisationer, vi har vurderet og fører feltet i Europa.”

Relaterede artikler:

Airbnb i samarbejde med Wonderful Copenhagen

Air India roser Wonderful Copenhagen

København samler goodwill-ambassadører

x

Læs Også

Dansk hygge skal være del af FN’s kulturarv

VisitDenmark opretter et hyggeråd for at få ”hygge” anerkendt som dansk kulturarv på liste hos UNESCO, FN's organisation for uddannelse, kultur, kommunikation og videnskab.

Ny rekord for udlejning af feriehuse

Over halvdelen af alle udenlandske overnatninger i Danmark sker i feriehuse med tyskerne som største kunde. For andet år i træk var der sidste år rekord i feriehusudlejning – men brancheforening er bekymret.

Airbnb i samarbejde med Wonderful Copenhagen

København bliver første nordiske by med vært-arrangerede aktiviteter og oplevelser via Airbnb Experiences. Det er eksempelvis en organisation, der bearbejder ensomhed hos ældre gennem fælles cykelture - eller oplevelser med spiselige insekter.

Aarhus vil tiltrække dobbelt så mange turister

Endnu flere udenlandske turister, 50 procent flere hotelværelser og samme stigning i kongresgæster. Det er nogle af punkterne i VisitAarhus’ nye turismestrategi frem mod 2025.

Samlet dansk campingindsats i Tyskland

DK-Camp og Dansk Camping Union går sammen med VisitDenmark om at trække flere tyske turister til de danske campingpladser.

Ferieparker vil have grønnere profil

Landal GreenParks, der i Danmark har overtaget kæden Dayz Resorts, investerer op mod 25 millioner kroner i grønnere og mere bæredygtige danske ferieparker.