Med et lille års forsinkelse tager Scandlines snart en ny emissionsfri fragtfærge i brug. Når lade-infrastrukturen i havnene i Rødby og Puttgarden er klar, kan den sejle udelukkende på elektricitet.
Til en pris af 80 millioner euro – cirka 600 millioner kroner – forventer Scandlines på et endnu ikke fastsat tidspunkt i løbet af i år at tage den nybyggede primært fragtfærge Futura i brug på sin travleste rute mellem Rødbyhavn og Puttgarden.
Den nye færge har netop gennemført sin anden prøvesejlads i Marmarahavet ved det tyrkiske Cemre-værft og gør nu klar til at sejle til færgehavnene ved Femern Bælt. Testsejladserne blev overvåget af klassifikationsselskabet Lloyd’s Register, oplyser Scandlines i en pressemeddelelse.
I den siger Rasmus Nielsen, chef for Fleet and Administration i Scandlines: ”Med vores nye emissionsfrie færge tager vi endnu et stort skridt i retning af en grønnere fremtid for færgetransport. Vi kombinerer bæredygtig teknologi med høj kapacitet og effektiv drift.”
Opladning på under 20 minutter
Når Futura-færgen ankommer til Femern Bælt senere i år, vil den hurtigt kunne oplades i havnene i Rødby og Puttgarden. Det kræver blot, at lade-infrastrukturen i havnene er klar, oplyser Scandlines til Standby.dk
I Rødbyhavn kan opladning ske på 17 minutter – takket være Scandlines’ investering i et 50 kV / 25 MW strømkabel og en ny transformerstation, hedder det. Et ”intelligent ladetårn” sørger for, at færgen automatisk tilkobles på under 15 sekunder.
Også i Puttgarden bliver der et ladesystem, så færgen fra slutningen af i år kan lade på 12 minutter og dermed sejle emissionsfrit begge veje med en overfartstid på 45 minutter.
Skibet har mulighed for hybrid-drift og er udstyret med tre dieselgeneratorer, som sikrer fleksibilitet og driftssikkerhed under leveringssejladsen fra Tyrkiet.
Den nye færge er 147 meter lang, 25 meter bred og stikker lidt over fem meter. Den har lastekapacitet til 66 såkaldte fragtenheder og kan tage op til 140 passagerer, oplyses det.
Tjente 2,4 millioner kroner – om dagen
Cirka 90 procent af Scandlines’ passagerer er danskere, tyskere og svenskere. Sidste år havde rederiets syv færger 37.500 afgange på sine to ruter og 6,4 millioner passagerer, cirka tre ud af fire på sin primære rute, Rødby-Puttgarden; den anden er Gedser-Rostock.
Scandlines ejes af tre investeringsfonde: Igneo Infrastructure Partners (50,1 procent), 3i Group (35 procent) og Federated Hermes (14,9 procent)
2024-regnskabet fra Scandlines, der følger kalenderåret, viste sidste år en omsætning sidste år på næsten 3,5 milliarder kroner (465 millioner euro) – knap 20 procent af omsætningen kom sidste år fra de to BorderShops i Puttgarden og Rostock, nemlig 88 millioner euro mod 97 millioner euro i 2023-regnskabsåret.
Regnskabet for 2024 viser også, at rederiet fik et overskud efter skat på 117 millioner euro, 877 millioner kroner. Det giver i snit et dagligt overskud på 2,4 millioner kroner – eller en overskudsgrad på omkring 25 procent.
Relaterede artikler:
Scandlines: Udsigt til tre millioner sommerpassagerer
Femern Bælt-forbindelsen: 800.000 klodser bliver til byggeplads i Legoland

STANDBY.DK Nyt om rejser


