Big Travel forventer i sit første hele regnskabsår i Danmark at omsætte for cirka 400 millioner kroner. Arkivpressefoto fra Aeroports de Paris.

Nyt erhvervsbureau holder kursen

Sidste år åbnede det store svenske erhvervsrejsebureau Big Travel i Danmark, hvor den danske chef stadig forventer årsomsætning på 400 millioner kroner – et nyt område er grupperejser.

Big Travel i Danmark er kommet godt fra start, konstaterer managing director Stefan Tarp, der har over 20 års erfaring fra rejsebranchen, blandt andet American Express Global Business Travel, Amex, og BCD Travel, hvor han var chef for multinational account management inden skiftet til Big Travel.

”Vi kører med forskudt regnskabsår, fra 1. maj til udgangen af april – og i dette første fulde regnskabsår i Danmark forventer vi stadig at omsætte for 400 millioner kroner. Det er målet og jeg skal jo tro på budgettet,” siger Stefan Tarp til STANDBY.dk og tilføjer:

”Big Travel er et stort regionalt erhvervsrejsebureau – vi skal ikke slås med store globale spillere som Amex og CWT. Vi skal være en fornuftig forretning og kunne kravle før vi kan gå.”

Big Travel i Danmark er omsætningsmæssigt hjulpet godt på vej af at have en del af rejseomsætningen for den danske gigant Novo Nordisk. Novos rejseindkøb i Danmark, Sverige, Norge og Finland ekspederes af Big Travel. På verdensplan håndteres Novo Nordisk af Radius Travel, et globalt netværk af uafhængige erhvervsrejsebureauer, som Big Travel er medlem af.

Managing director Denmark, Stefan Tarp.

Grupperejser og incoming
Big Travel i Danmark er nu oppe på syv medarbejdere på kontoret i Kødbyen i København. Senest er Benedikte Skriver kommet til. Hun var før i Amex og skal hos Big Travel blandt andet beskæftige sig med grupperejser.

”Benedikte begyndte 1. september – og efter under to uger har hun allerede landet vores første egentlige grupperejse,” siger Stefan Tarp og tilføjer:

”Det er lidt overdrevet at sige, at vi har en egentlig gruppeafdeling, men vi har i hvert fald øget fokus på grupperejser. Tidligere har vi sendt forespørgsler om grupperejser til vores kolleger i Sverige – men i stedet for at sende omsætning ud af landet, vil vi hellere beholde den inhouse her i Danmark.”

Stefan Tarp, der er i bestyrelsen for Danish Business Travel Association, Danmarks største forening for travel managers og deres leverandører, tilføjer, at Big Travel i Danmark også i det små kigger på incoming-området. ”Det er et hårdt marked med mange dygtige aktører. Men der er mange gode muligheder for at holde møder og konferencer i København – og vi vil gerne tilbyde denne mulighed, når vi får forespørgsler til noget sådant,” siger den danske chef.

På Big Travels hjemmebane i Sverige, hvor det både sælger erhvervs- og leisurerejser, har det omkring 35 rejsebureauer og en omsætning på to milliarder svenske kroner. Big Travel ejes af Taptum-koncernen.

”Hos Big Travel har vi plads til alle kunder, også de mange mindre, som er for små til nogle af de store erhvervsrejsebureauer,” sagde Stefan Tarp tidligere i år til STANDBY.dk og tilføjede:

”Vores fordele er, at vi er lokale, vi kan tage lokale beslutninger med en kort beslutningsproces. Mange af de store globale erhvervsrejsebureauer kan ikke bestemme så meget selv på det lokale marked, da de er tykt styret fra hovedkontoret.”

Relaterede artikler:

Nyt rejsebureau vil være blandt de 10 største

Rekordoverskud i danske rejsebureauer

Erhvervsrejsebureau jagter vækst i Danmark