Nyt pilotprojekt skal styrke Sjællands digitale tilstedeværelse over for turisten og trække flere turister til regionen.
VisitOdsherred, VisitNordsjælland, VisitVestsjælland, SydkystDanmark og Businessregion Lolland-Falster vil sammen med VisitDenmark styrke den digitale turismeindsats gennem en række workshops i år.
Danmark skal være i front på det digitale område, både når det gælder om at inspirere turisterne til at vælge Danmark, og når det gælder rejseplanlægning, booking og muligheden for at finde de specielle oplevelser, oplyser VisitDenmark.
De gode oplevelser skal også leve videre på nettet i form af billeder og videoer på sociale medier, som igen kan inspirere andre til at sætte kursen mod lignende oplevelser, steder og stemninger i Danmark.
Et tæt samarbejde mellem turismens aktører er derfor afgørende, så turisten oplever et godt og sammenhængende flow fra start til slut på deres rejse – en rejse, der for de flestes vedkommende både starter og slutter på nettet.
VisitDenmarks marketingdirektør, Janne Grønkjær Henriksen, ser frem til at arbejde tæt sammen med fem sjællandske destinationer i et nyt pilotprojekt.
Præmissen for at blive valgt
”Stærk og relevant digital tilstedeværelse er i dag præmissen for at blive valgt, og den tilstedeværelse leveres af en lang række aktører i turismen. Samarbejde er derfor afgørende på digitale platforme, så vi bruger ressourcerne rigtigt og sammen skaber en god oplevelse for turisten,” siger Janne Grønkjær Henriksen.
Pilotprojektet er en del af en vækstpartnerskabsaftale mellem regeringen og Vækstforum Sjælland, som blandt andet har til mål at øge antallet af udenlandske turister til regionen.
VisitOdsherred er den første destination, som skal i gang med rækken af workshops. Sammen med VisitNordsjælland står destinationen over for at opbygge den digitale kommunikation af ‘Den Danske Riviera’, og derfor er VisitNordsjælland også blevet en del af pilotprojektet. Om få uger tager de to destinationer hul på den første workshop sammen med VisitDenmark, hvor de primære strategiske indsatsområder skal afklares.
”Vi står for at skulle opbygge det digitale univers omkring Den Danske Riviera, og med dette projekt får vi mulighed for at gøre det rigtigt fra starten. Vi skal have opbygget en strategi for det nye site med målgrupper, content, distribution på tredjeparts platforme osv, og for os kommer tilbuddet om at få sparring på alt fra det strategiske til det operationelle på det helt rette tidspunkt”, siger direktør Hans-Jørgen Olsen fra VisitOdsherred.
Samarbejde på grundlag af opgaveansvar
Men pilotprojektet handler også om at sikre relevant og kreativ markedsføring. Her er projektet grundlag for et tættere samarbejde om at gøre Danmark attraktiv på alle platforme:
”Forudsætningen for at vinde kampen om turisterne er at tage afsæt i turistens behov. VisitDenmark har en stor viden om turisternes motiver og adfærd, og den viden vil vi gerne dele med destinationerne i projektet. En anden forudsætning er, at vi har nogen spændende fortællinger, som differentierer Danmark fra konkurrenterne, og som er relevante i forhold til turisternes behov og motiver. Med gode historier kan vi sikre en relevant digital tilstedeværelse 365 dage om året, men det kræver, at vi er tættere på destinationerne for at kunne dele lokale begivenheder, kulturskatte og personlige fortællinger. Det glæder vi os også til at samarbejde om,” siger Janne Grønkjær Henriksen.
Relaterede artikler:
Høje skatter og afgifter hæmmer turismen
Nyt partnerskab skal lokke turister til Danmark
Turister skaber markant værdi for Bornholm