Der skal mere fokus på dansk turisme. Her arkivfoto fra Søhøjland.

Øget dansk fokus på turistens digitale rejse

Nyt pilotprojekt skal styrke Sjællands digitale tilstedeværelse over for turisten og trække flere turister til regionen.

VisitOdsherred, VisitNordsjælland, VisitVestsjælland, SydkystDanmark og Businessregion Lolland-Falster vil sammen med VisitDenmark styrke den digitale turismeindsats gennem en række workshops i år.

Danmark skal være i front på det digitale område, både når det gælder om at inspirere turisterne til at vælge Danmark, og når det gælder rejseplanlægning, booking og muligheden for at finde de specielle oplevelser, oplyser VisitDenmark.

De gode oplevelser skal også leve videre på nettet i form af billeder og videoer på sociale medier, som igen kan inspirere andre til at sætte kursen mod lignende oplevelser, steder og stemninger i Danmark.

Et tæt samarbejde mellem turismens aktører er derfor afgørende, så turisten oplever et godt og sammenhængende flow fra start til slut på deres rejse – en rejse, der for de flestes vedkommende både starter og slutter på nettet.

VisitDenmarks marketingdirektør, Janne Grønkjær Henriksen, ser frem til at arbejde tæt sammen med fem sjællandske destinationer i et nyt pilotprojekt.

Præmissen for at blive valgt
”Stærk og relevant digital tilstedeværelse er i dag præmissen for at blive valgt, og den tilstedeværelse leveres af en lang række aktører i turismen. Samarbejde er derfor afgørende på digitale platforme, så vi bruger ressourcerne rigtigt og sammen skaber en god oplevelse for turisten,” siger Janne Grønkjær Henriksen.

Pilotprojektet er en del af en vækstpartnerskabsaftale mellem regeringen og Vækstforum Sjælland, som blandt andet har til mål at øge antallet af udenlandske turister til regionen.

VisitOdsherred er den første destination, som skal i gang med rækken af workshops. Sammen med VisitNordsjælland står destinationen over for at opbygge den digitale kommunikation af ‘Den Danske Riviera’, og derfor er VisitNordsjælland også blevet en del af pilotprojektet. Om få uger tager de to destinationer hul på den første workshop sammen med VisitDenmark, hvor de primære strategiske indsatsområder skal afklares.

”Vi står for at skulle opbygge det digitale univers omkring Den Danske Riviera, og med dette projekt får vi mulighed for at gøre det rigtigt fra starten. Vi skal have opbygget en strategi for det nye site med målgrupper, content, distribution på tredjeparts platforme osv, og for os kommer tilbuddet om at få sparring på alt fra det strategiske til det operationelle på det helt rette tidspunkt”, siger direktør Hans-Jørgen Olsen fra VisitOdsherred.

Samarbejde på grundlag af opgaveansvar
Men pilotprojektet handler også om at sikre relevant og kreativ markedsføring. Her er projektet grundlag for et tættere samarbejde om at gøre Danmark attraktiv på alle platforme:

”Forudsætningen for at vinde kampen om turisterne er at tage afsæt i turistens behov. VisitDenmark har en stor viden om turisternes motiver og adfærd, og den viden vil vi gerne dele med destinationerne i projektet. En anden forudsætning er, at vi har nogen spændende fortællinger, som differentierer Danmark fra konkurrenterne, og som er relevante i forhold til turisternes behov og motiver. Med gode historier kan vi sikre en relevant digital tilstedeværelse 365 dage om året, men det kræver, at vi er tættere på destinationerne for at kunne dele lokale begivenheder, kulturskatte og personlige fortællinger. Det glæder vi os også til at samarbejde om,” siger Janne Grønkjær Henriksen.

Relaterede artikler:

Høje skatter og afgifter hæmmer turismen

Nyt partnerskab skal lokke turister til Danmark

Turister skaber markant værdi for Bornholm

 

x

Læs Også

’Nu skal vi vise, hvad vi dur til’

Med den ene turistrekord efter den anden, skal der fokus på forbedringer, mente Visit Denmarks direktør ved debatmøde om dansk turisme.

Kulturåret sætter turismerekord

Besøgstallene for 2017, da Aarhus var europæisk kulturhovedstad, er netop opgjort, og har som ventet sat rekord.

Rekordår for danske feriehuse

Der er udsigt til, at også 2018 bliver et godt år, ikke mindst fordi flere danskere vælger at holde ferie i sommerhus.

500.000 flere hotelovernatninger i Danmark

Sidste år var der over 15,5 millioner overnatninger på danske hoteller. Den procentvise vækst var størst uden for København.

Tivoli sælger 90.000 billetter til Midt om Natten

Fra 15. marts til 29. april spiller musicalen i Tivolis Koncertsal – herefter skal på turné til blandt andet Holstebro, Aalborg, Odense og Vejle.

1 million overnatninger på danske hostels

Sidste år passerede de over 60 medlemmer af Danhostel atter en million overnatninger. Men sammenslutningen udfordres af Airbnb og nyt kæmpehostel i København.