Stigende ferietrafik midt i sommerferien var sidste uge med til at levere en række rekorder på Øresundsbron. PR-foto: Øresundsbron.

Øresundsbron satte tre nye rekorder

Sidste uge gav tre trafikrekorder på Øresundsbron. Flest køretøjer på en uge, i gennemsnit pr. dag og på en enkelt dag. Rekorden for én dag er nu 32.908 køretøjer, oplyser Øresundsbron.

I uge 30 (sidste uge fra mandag til søndag) kørte 207.000 køretøjer – personbiler, motorcykler, busser, lastbiler og så videre – over Øresundsbron.

Det var det højeste antal nogensinde på en uge siden Øresundsbron mellem Danmark og Sverige åbnede i år 2000, oplyser Øresundsbron, der via Øresundsbro Konsortiet ejes ligeligt af den danske og svenske stat.

Trafiktallet med de 207.000 køretøjer betyder, at der for første gang på én uge var over 29.000 køretøjer over broen i gennemsnit om dagen, cirka 29.500 i snit.

I lørdags, den 30. juli, passerede 32.908 køretøjer broen på én dag – hvilket også er rekord, den hidtidige rekord var kun to uger gamle. Den 16. juli blev den faste forbindelse passeret af 32.510 køretøjer. Den hidtidige rekord var tilbage til 2019, året før coronakrisen.

Det er primært fritidstrafikken, som trækker trafiktallene op. Og så er svenskerne igen begyndt at rejse mere over broen, mens danskerne længe har været flittige til at krydse Øresund, oplyses det.

16 kilometer Øresundsforbindelse
I snit havde Øresundsbron sidste år 11.318 personbiler om dagen, i alt cirka 4,1 millioner personbiler blev det til i hele 2021.

Det var et fald fra 2019, året før coronakrisen, på 39 procent. I 2019 passerede i snit 18.600 personbiler Øresundsbron hver dag.

På miljøsiden udskiftede Øresundsbron sidste år over 4.500 lysstofrør med LED-rør i Øresundsbrons tunnel. Det anslås, at dette vil reducere tunnelbelysningens energiforbrug med cirka 50 procent sammenlignet med de gamle lysstofrør. Også sidste år blev Øresundsbrons jernbane opgraderet til det fremtidige signalsystem ERTMS – en europæisk standard, der forenkler togtrafikken mellem lande med et fælles signalsystem.

Selve Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Sverige og Danmark. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. I Danmark drives Øresundsbron  af Sund & Bælt, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen ved Femern Bælt til Tyskland.

Relaterede artikler:

Danskerne kører over Øresundsbron som aldrig før

Grænsekontrol halverer personrejser over Øresund

Nemmere at komme over Storebæltsbroen