De statslige østrigske jernbaner, Österreichische Bundesbahnen, får tilført milliarder til kommende udvidelser og forbedringer. Pressefoto for ÖBB: Philipp Horak.

Østrig investerer milliarder i forbedret togdrift

Frem til 2029 vil Østrig bruge 157 milliarder kroner på at udbygge sin infrastruktur til jernbanedrift. Dels for at tiltrække flere passagerer, dels for at gøre jernbanedriften endnu mere bæredygtig.

De statslige østrigske jernbaner, ÖBB, Österreichische Bundesbahnen, kører i snit dagligt med over 1,2 millioner passagerer. Sidste år blev det til 447 millioner.

Og nu har den østrigske regering skruet op for de afsatte milliarder til yderligere at forbedre infrastrukturen omkring landets jernbaner. Det primære mål er at styrke transporten af passagerer og gods med tog – blandt andet for at gøre transport mere bæredygtig.

For at muliggøre dette, skal der blandt andet skaffes mere kapacitet ved for eksempel at få nye og mere effektive togforbindelser, skriver branchemediet RailTech.

Det skal blandt andet ske ved at få nye jernbanetunneler, herunder Semmering Base Tunnel og Brenner Base Tunnel, samt den såkaldte Koralmbahn; sidstnævnte er på 127 kilometer og bliver fuldt udbygget en både dobbeltsporet og elektrificeret højhastighedsrute mellem byerne Graz og Klagenfurt. Strækningen vil nedsætte transporttiden med tog mellem de to byer fra i dag tre timer til blot 45 minutter.

Mere miljøvenligt
ÖBB vil med de fortsatte forbedringer af jernbanenettet gøre denne transportform endnu mere attraktiv og dermed være med til at reducere klimabelastninger. Blandt andet skal elektriciteten produceres mere bæredygtigt via for eksempel vind- og solenergi. Ligeledes skal styrkelserne af det østrigske jernbanenet skaffe mere kapacitet, så flere passagerer og mere gods kan transporteres.

Som led i projekterne anlægges en række nye togstationer ligesom der kommer flere togforbindelser i storbyer som hovedstaden Wien. Der er således kommet en ny rute mellem forstæder til Wien, så flere kan bruge toget.

Ligeledes arbejdes der med en elektrificeret jernbaneforbindelse mellem Wien og den slovakiske hovedstad. Den forventes færdiggjort næste år i samarbejde med de statslige slovakiske jernbaner.

Klar med næste-generation nattog
En mindre, men stigende del af passagererne rejser med ÖBB’s nattog, Nightjet, i Østrig og til flere andre lande, blandt andet Tyskland. ÖBB begynder fra næste måned med den nye køreplan at rulle sine første nye Nightjet new generation nattog ud.

De første af den nye version af Nightjet-nattoget indsættes mellem Wien og Hamborg samt fra Innsbruck til Hamborg. Mens der i år er 1,5 millioner rejsende med de østrigske nattog, forventes tallet af være fordoblet i 2030.

I alt har ÖBB bestilt 33 nye Nightjet new generation togsæt til en pris af 720 millioner euro, cirka 5,4 milliarder kroner. Hvert togsæt består af syv vogne; hér kan de op til 254 passager, afhængig af rejsebudgettet, rejse i sidde-, hvile- (couchette med Mini Cabins med plads til fire personer) eller egentlige sovevogne.

 

Relaterede artikler:

Østrigs jernbaner klar med næste-generation nattog

Europæiske lande prioriterer jernbaner forskelligt

Kendt dansk hotelmand udskifter Aarhus med skihoteller i Østrig