Den indiske overnatningsgigant Oyo har fået godkendt sit køb for 3,7 milliarder kroner af franchisekæden bag Motel 6 og Studie 6 med cirka 1.500 nordamerikanske hoteller og moteller.
Oravel Stays, moderselskab for den indiske hospitalitykoncern Oyo, der i Danmark ejer den udskældte feriehusudlejer DanCenter, har fået godkendt sit køb for 525 millioner dollars af Motel 6 og Studio 6.
Den nordamerikanske hotel- og motelfranchisekæde er blevet solgt af sit moderselskab, G6 Hospitality, der ejes af Blackstone Real Estate. Blackstone er i øvrigt sammen med blandt andet den danske LEGO-koncern medejer af det britiske underholdningsimperium Merlin Entertainments med 10 af verdens Legolande og 24 Madame Tussauds voksmuseer.
Oyo viste i september i år sin interesse for at overtage Motel 6 og Studio 6 med de 1.500 overnatningssteder i USA og Canada – og planer om at udvide med over 150 hoteller i løbet af næste år.
Business Travel News skriver, at Oyo vil udvikle den teknologiske struktur for blandt andet at give bedre bookingmuligheder af Motel 6 og Studie 6, sidstnævnte har speciale i hotellejligheder til langtidsophold.
På det nordamerikanske marked siden 2019
Indiske Oyo rykkede ind på det nordamerikanske marked i 2019. Oyo har i forvejen 320 overnatningssteder i 35 af USA’s 50 delstater – og har planer om at tilføje yderligere 250 i Nordamerika. Oyo, der ejes af den indiske forretningsmand Ritesh Agarwal, har ifølge egne oplysninger på verdensplan cirka 43.000 overnatningssteder.
Det første Motel 6 åbnede i 1962 i Santa Barbara i Californien; i 1999 lancerede Motel 6 sit nye varemærke, Studio 6 Extended Stay, der blandt andet har et mindre køkken til gæster på langtidsophold.
Men der er udfordringer for netop lavpris- og økonomiklassehotellerne i blandt andet USA, skriver Business Travel News.
Der henvises til data fra det amerikanske researchfirma STR, hvor det hedder, at stigende leveomkostninger i USA rammer husstande med små eller mellemstore indkomster. Det påvirker disse husstandes mulighed for at rejse og svækker dermed efterspørgslen på for eksempel hotelkæder, der henvender sig til netop økonomiklassemarkedet.
Relaterede artikler:
Udskældt dansk feriehusudlejer bidrager markant til overskud