Bæredygtighed er vigtigt konkurrenceparameter i rejsebranchen, siger direktøren for C&C Travel. “Vi har ikke solgt meget, men i år forventer vi igen at sende én million kroner til projekter.”
Det danske rejsebureau C&C Travel, der især har fokus på skræddersyede rejser til Asien, håber igen i år at kunne sende én million kroner til en række udviklingsprojekter i regionen.
Ejer og administrerende direktør, Luca Burmeister, siger: ”C&C Travel sælger rejser for at gøre en forskel en verden. Det er vores formål, vores eksistensberettigelse.”
C&C Travels rejser gør ifølge direktøren en forskel på flere områder: ”Vi skaber større forståelse for forskellighed – det er ”rejser med et menneskeligt ansigt,” hvor vi måler om kunderne får en større forståelse for forskellighed,” siger Luca Burmeister og fortsætter:
”Vi skaber udviklingsprojekter, for eksempel rent vand, skolegang eller hjælper gadebørn gennem velgørenhedsorganisationen C&C Hjælpeprogrammer. Her giver vores gæster 500.000 kroner om året og C&C Travel giver andre 500.000 kroner om året.”
C&C Hjælpeprogrammer støtter projekter i de lande, hvor C&C Travel har gæster. Det giver mulighed for at støtte lokalsamfundet, hvor C&C Travel arbejder. Derudover giver det rejsegæsterne bedre mulighed for at besøge projekterne.
”Ligeledes skaber vi arbejdspladser og indtægter til mennesker i ulande via bæredygtig vækst. Det kan være at bruge lokalt ejede hoteller, så pengene bliver i landet,” siger Luca Burmeister.
Bæredygtighed og ”do good, feel good” vinder indpas
Jo flere gæster, C&C Travel sender på rejse, jo større forskel kan vi gøre, lyder det. Hver C&C-gæst opfordres til at donere 75 kroner, et beløb rejsebureauet matcher.
”Bæredygtighed og ”do good, feel good” er for alvor ved at vinde indpas hos danskerne. Det gælder også i valg af arbejdsplads. Vi modtager mange uopfordrede ansøgninger. Flere vil gerne arbejde et sted, hvor de er med til at gøre en forskel,” siger Luca Burmeister. C&C Travel har i dag cirka 20 ansatte på kontoerne i Valby og Aarhus. I normale rejseår sender C&C Travel 8-10.000 gæster til navnlig Filippinerne, Sri Lanka, Cuba og Thailand.
Luca Burmeister forudser, at bæredygtighed bliver et vigtigt konkurrenceparameter i rejsebranchen. Coronakrisen var hård ved rejsebranchen, mellem 50-70 procent af medarbejderne i de danske rejsebureauer mistede deres job, siger C&C-direktøren og tilføjer:
”Det var et hårdt slag, men stadig det rene vand set i forhold til, hvor hårdt coronakrisen ramte globalt. Krisen viste, hvor vigtig turismen er for utrolig mange mennesker i dele af verden, hvor mennesker har meget mindre, end vi har i den vestlige verden. Turismen er en industri, der giver utrolig mange mennesker mad på bordet, og folk dør på gaden, fordi de mangler penge til mad.”
Støtter trods et svært år
C&C Travel har brugt krisetiden på at omstille forretningen og gøre bæredygtighed til en central del af selskabets rejser.
Trods svære år med pandemi og underskud igen sidste år, sendte C&C Travel ved udgangen af sidste år 400.000 kroner til sin velgørenhedsorganisation, C&C Hjælpeprogrammer. 200.000 kroner blev indsamlet fra rejsekunder, de øvrige 200.000 kom fra rejsebureauet.
Og i år forventer C&C Travel igen at sende én million kroner til hjælpeforeningen, som det var tilfældet hvert år i årene 2015 til 2019, oplyses det.
”Vi har ikke solgt meget, men vi har fastholdt at bede de rejsende om tilskud under pandemien, ingen har bedt om ikke at bidrage. Derudover har vi, som altid, valgt at matche det indsamlede beløb fra rejsebureauets side,” siger Luca Burmeister. Han nævner som eksempel, at C&C Travel også sidste år gennemførte sin årlige ”Operation Julepakke.” Her fik 1.115 familier på Filippinerne, en af rejsebureauets store destinationer, grise og julepakker.
”Mange mennesker er afhængige af den hjælp. Det er vores eksistensberettigelse, at vi gør noget godt i verden, for dem, der har det mindre godt,” siger Luca Burmeister.
Relaterede artikler:
Rejsebureau: ”Vi må have de lange briller på”
Vil hjælpe kunderne med grønnere rejser
Stigende forbrugspriser kan ramme danskernes ferie