Rusland vil genopbygge Aeroflot

I stedet vil man sammenlægge en række mindre flyselskaber med det nationale flyselskab Aeroflot, som på denne måde nærmer sig tidligere tiders monopoltilstande fra sovjettiden.

 

Regeringen har besluttet, at seks flyselskaber, der skulle drives af den russiske stat i selskabet RosAvia, i stedet bliver privatiseret endnu i år med henblik på en fusion med Aeroflot.

 

Det delvist privatiserede Aeroflot startede i 1923 som Sovjetunionens nationale flyselskab og arvede enkelte selskaber efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991, men måtte samtidig konkurrere med hundredvis af nye flyselskaber, som blev etableret regionalt.

 

Nogle af selskaberne forblev under statskontrol mens andre blev privatiseret, mens mange har måttet lukke på grund af de dårlige tider for branchen som helhed. Regeringen havde et ønske om at samle de konkursramte statsejede selskaber under én hat i det statslige selskab – Russian Technologies – og etablerede datterselskabet RosAvia for at fusionere seks flyselskaber – Rossia, KavMinVody, Vladivostokavia, Orenburg, Saratov og Sakhalin Airlines.

 

Men da Russian Technologies havde store vanskeligheder med en lang række tabsgivende virksomheder, som for eksempel Ruslands største bilfabrik, AvtoVAZ, er planerne om at starte en konkurrent til Aeroflot flere gange blevet udskudt.

 

Transportminister Igor Levitin kunne i går orientere premierminister Vladimir Putin om, at de seks flyselskaber nu bliver privatiseret og sammenlagt med med Aeroflot. Putin godkendte beslutningen, som ikke skulle være i strid med landets monopollovgivning, da det fusionerede flyselskab vil opnå en markedsandel på 30-35% fra de nuværende 15%.

 

Nyheden var stort set ventet efter rigmanden Alexander Lebedev accepterede at sælge sine 25,8% af aktierne i Aeroflot til den russiske stat for omkring US$ 400 millioner, hvorefter regeringen ejer omkring 75% af det store nationale flyselskab.

Skrevet af Flemming Juul