Ryanair vil ”beskytte” kunder mod rejsebureauer

Lavprisflyselskabet Ryanair går til kamp mod online-rejsebureauer med to nye værktøjer, der lanceres som forbrugerbeskyttelse.

Online-rejsebureauerne – de såkaldte OTA’er – lever af at sælge blandt andet flybilletter og tilhørende ydelser som eksempelvis rejseforsikringer. Mange flyselskaber har kommercielle aftaler med OTA’erne, men det gælder ikke det irske lavprisflyselskab Ryanair. Alligevel oplever selskabet, at OTA’er sælger billetter til Ryanair-fly.

Det problem vil Ryanair nu forsøge at gøre noget ved med to nye værktøjer, Price Checker (pristjekker, red.) og Verified Seal (verificeret segl, red.), som netop er lanceret på flyselskabets website og app.

De nye værktøjer skal ifølge Ryanair beskytte kunder mod OTA’er, der ”muligvis opkræver kunder overpriser, giver forkerte kundeoplysninger og forhindrer Ryanair i at handle direkte med passagererne”, som Ryanair formulerer det.

Man kan kontrollere prisen
Værktøjet Price Checker giver kunder, der har booket gennem en OTA, mulighed for at kontrollere det beløb, der er betalt til Ryanair for deres reservation i forhold til det beløb, der er opkrævet hos kunden.

”Kunder vil nu være i stand til tydeligt at se, hvor OTA’er, der ikke har Ryanairs tilladelse til at sælge billetter til vores flyvninger, har tilføjet en merpris for billetten og ekstraudstyr, såsom tasker og sæder,” skriver Ryanair i en pressemeddelelse.

Uautoriserede sælgere
For yderligere at ”beskytte” kunder har Ryanair også introduceret et såkaldt Verified Seal, der garanterer kunder, at de booker direkte på Ryanairs website eller app. Hvis man som kunde er ved at booke en flybillet på et website, som ikke har det bekræftede segl, skal man være opmærksom på, at man booker via en uautoriseret sælger af flybilletter til Ryanair.

Ryanair garanterer, at man ved at købe billetten direkte ved selskabet er garanteret, at man får den laveste pris på billet, sædereservation, bagage og andre tilknyttede produkter.

Selv om Ryanair har et noget blakket ry, når det gælder kundeservice, fastslår selskabet i pressemeddelelsen, at man ved at købe flybilletten på Ryanairs hjemmeside frem for hos en OTA blandt andet er sikret, at man i tilfælde af forstyrrelser får udbetalt refusion direkte fra Ryanair, ligesom der er muligt at kontakte en kundeservicemedarbejder hos Ryanair direkte.

 

Relaterede artikler:

Ryanair lukker sit pakkerejsebureau

Konkurs i hollandsk online-rejsebureau

Bookingmaskiner kritiseres af myndigheder