SAS fik designet ”kuben” som flyselskabets nye måde at servere mad på til passagerne. Foto: Designit.

Satte pris på nyt SAS-design

SAS fik det danske firma Designit til at skabe ny indpakning af sin flymad. Det mest synlige resultat, ”kuben,” udløste forleden skandinavisk innovationspris.

Opgaven fra SAS til Designit lød på en gentænkning af den traditionelle madoplevelse på flyene, herunder indpakningen. Servicedesigner hos Designit, Sebastian Campion, siger til STANDBY.dk:

”SAS ønskede en ny vision samt konkrete guidelines for madoplevelsen for rejsende på Plus (business class). Vi skulle hjælpe med at identificere hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer”.

For at finde løsningen blev medarbejdere fra Designit sendt på en række SAS-flyvninger i Europa for at tale med passagerer og kabinepersonalet om den madoplevelse, SAS leverede – og fremover kunne levere bedre.

”Det handler om at sætte sig i passagerernes sted for at forstå deres behov og forventninger,” siger Sebastian Campion og tilføjer:

”Vi arbejdede med at kortlægge og forstå kundernes rejse med SAS skridt for skridt. Fra de checker ind i lufthavnen, går i loungen samt hver aktivitet på selve flyrejsen og så videre. Vi observerede hvad der skete. Nogle vil gerne læse eller arbejde, men deres måltid fylder hurtigt hele klapbordet.

Vi designede kuben for at gøre op med det traditionelle flymåltid med forret, hovedret og dessert som fylder meget og egentlig ikke følger kundernes behov eller deres kontekst. Kuben fylder mindre end en traditionel madbakke, den bruger færre ressourcer, er nemmere at stable for kabinepersonalet og desserten, i form af god chokolade, kommer nu til kaffen, hvilket giver mere mening.”

Tæt kontakt med kabinepersonalet
Undersøgelserne satte også fokus på, hvad passagererne spiste, hvad de ønskede og hvad de kunne undvære. Der var ikke stor interesse for måltider med for mange tomme kalorier – nogle rejsende fravælger at spise ombord, selvom maden er med i prisen på en Plus-billet. I stedet fik de mad i SAS-loungen eller købte take away i lufthavnens transithal.

”Undervejs i forløbet havde vi tæt kontakt med SAS, blandt andet de, der planlægger måltiderne ombord. Vi talte også med kabinepersonalet, der meget gerne ville have mere viden om, hvad de serverer for passagererne,” siger Sebastian Campion.

Designit vandt forleden pris for kuben til SAS ved den nordiske del af European Business Award – og til maj skal det danske firma op mod de andre europæiske vindere i den innovative kategori, så en endelig vinder kan findes.

Og måltidskuben, designet for SAS, har vakt interesse udenfor Danmark, siger Lars Tversted, administrerende direktør hos Designit Danmark: ”Vores arbejde med SAS har været spændende og udfordrende, og vi har virkelig forsøgt at tænke ud af boksen for at lave et nyt og anderledes koncept for de rejsende. Vi har gentænkt hele måltidsoplevelsen, og heldigvis er der også andre, der kan lide vores ideer og se mulighederne i dem.”

Relaterede artikler:

Bella Center blandt nordiske prisvindere

Madturisme for milliarder

Ny catering på British Airways World Traveller