Tog fra Schweizerischen Bundesbahnen, SBB. (PR-foto: SBB).

Schweiz øjner nye internationale lyntogsforbindelser

Schweiz ser et potentiale i internationale højhastighedstog og er gået på jagt efter leverandører. Destinationer som Italien, Frankrig og Storbritannien er i kikkerten.

De Schweiziske Forbundsbaner, SBB, overvejer at anskaffe op mod 40 højhastighedstog til internationale destinationer såsom Italien og Frankrig.

Flåden af tog har også potentiale til at kunne betjene forbindelser mellem Schweiz og destinationer som Barcelona og London fra 2030, skriver mediet Swissinfo.ch

Her fremgår det, at flere og flere passagerer fra andre lande vælger at benytte togforbindelser til at komme til det centraleuropæiske land, og at man forventer, at udviklingen fortsætter.

De Schweiziske Forbundsbaner ønsker derfor at ekspandere deres tilbud på dette område. Selskabet arbejder på at udvide sine internationale forbindelser gennem partnerskaber med andre jernbaneselskaber.

Har brug for flere tog
For at kunne indfri ambitionerne har De Schweiziske Forbundsbaner brug for flere tog i fremtiden, og man vil samtidig udskifte ældre tog i anden halvdel af 2030’erne.

For nuværende er der dog ikke nogen togruter i Schweiz, som internationalt kan kategoriseres som højhastighedsruter. Den internationale definition for højhastighedsruter er 300 kilometer i timen.

På schweiziske jernbaner er topfarten dog for nuværende 200 kilometer i timen. Derfor vil togene kun køre de højeste hastigheder på baner uden for Schweiz.

Swissinfo.ch oplyser, at det schweiziske jernbaneselskab undersøger to konkrete muligheder. Dels et køb, som inkluderer en servicekontrakt, der omhandler vedligeholdelse af togene i 15 år, og dels en leasingkontrakt, som også gælder i 15 år.

Umiddelbart vil man udveksle information med mulige leasingfirmaer i april og maj i år. Et muligt udbud forventes at finde sted i 2026.

Har London i kikkerten
I forhold til den mulige London-rute har det schweiziske jernbaneselskab undersøgt muligheden for at drive ruten. Konklusionen er, at ruten er mulig at gennemføre, men udfordrende, skriver mediet Railway Gazette.

Der er krav om sikkerhed og grænsekontrol på stationer på ruter gennem tunnelen under Den Engelske Kanal, og det gør det svært at etablere ruten. De Schweiziske Forbundsbaner mener dog, at det godt kan lade sig gøre at skabe den nødvendige sikkerhed på stationerne Zürich HB, Basel SBB og Genève Cornavin.

Man ønsker at etablere afgangene til London, men for nuværende mener man tidligst, at det vil komme på tale i løbet af 2030’erne.

Relaterede artikler:

Spanske jernbaner køreklar med nye luksustogrejser

Lufthansa og Deutsche Bahn udvider samarbejdet

Boom i højhastighedstog mellem England og Europa