I maj sidste år havde Singapore Airlines premiere på sin nye rute fra Singapore til Stockholm med fem Airbus A350-900 fly om ugen. Ruten, der mellemlander i Moskva, har cirka 66.000 årlige flysæder. Foto: Arlanda Lufthavn.

Singapore Airlines tilfreds med Skandinavien

Selv om Star Alliance-medlemmet med åbningen på Stockholm sidste år fordoblede antallet af ugentlige fly til Skandinavien til 10 – fem til såvel Stockholm som København – har selskabet ikke mistet passagerer.

”Siden maj sidste år har vi også haft fem ugentlige fly fra Singapore til Stockholm, men det til trods har vi ikke set nedgang af svenske passagerer på vores i forvejen eksisterende direkte rute fra Singapore til København, der også har fem fly om ugen,” siger Singapore Airlines’ nordiske salgsdirektør, Allan Hoffery, til STANDBY.dk

I maj sidste år åbnede Singapore Airlines på Stockholm med fem flyvninger om ugen – der mellemlandes på ud- og hjemturen i Moskva. Ruten betjenes med Airbus nyeste langrutefly, A350-900, der har 253 sæder – 42 på Business, 24 på den nye Premium Economy og 187 på Economy.

I august sidste år indsatte Singapore Airlines en Boeing B777-300 mellem Singapore og København. Den har 264 pladser på fire klasser, fire på First, 48 på business class, 28 på premium economy samt 184 på economy. I alt har typen 80 premium-sæder (First, Business og Premium Economy) mod den tidligere versions blot 26 business-sæder. Omvendt har typen 61 færre economy-sæder, et fald på 33 procent, sammenlignet med den B777-200, der indtil august sidste år fløj mellem Singapore og København. Her var kun business og economy.

Markedet er blevet større
”De fem ekstra flyvninger om ugen mellem Singapore og Stockholm har kun gjort markedet større og tiltrukket flere passagerer mellem Skandinavien og Singapore. Vi har i hvert fald kun set fremgang siden vi åbnede på Stockholm,” siger Allan Hoffery.

Med indsættelsen af Boeing B777-300 mellem Singapore og København kunne Singapore Airlines tilbyde næsten dobbelt så mange sæder på business class som den tidligere B777-200 på ruten.

”Både de ekstra sæder på business og introduktionen af Premium Economy er blevet meget vel modtaget på det skandinaviske marked – også af ferierejsende, der for eksempel bruger optjente bonuspoint fra for eksempel SAS Eurobonus til at lade sig upgrade ligesom vi også ser ferierejsende fra Skandinavien der køber First Class,” siger Allan Hoffery og tilføjer:

”Vores kabinefaktor på ruten fra København til Singapore svinger – men er typisk i starten af 80’erne og op til sidst i 80’erne. Jeg er i hvert fald meget positivt overrasket over udviklingen, også siden åbningen på Stockholm. Vores passagertal fra København har ikke været aftagende.”

Ikke fly med mere First Class
Singapore Airlines’ nordiske salgsdirektør har ingen ønsker om at selskabet tilføjer flere First Class-sæder end de fire nuværende på ruten mellem København og Singapore.

”For så skal vi op og have en Airbus A380 med First Class-suiter – det er det skandinaviske marked ikke til,” siger Allan Hoffery og tilføjer, at Singapore Airlines løbende kigger på at flyve dagligt på København og Stockholm. ”Hovedkontoret i Singapore kan se, at ruterne til såvel Stockholm som København udvikler sig positivt, men der er ingen indikationer i øjeblikket på, at der kommer daglig betjening,” siger han.

Passagererne på ruten fra København til Singapore kommer fortsat primært fra Danmark og Sydsverige, men også fra blandt andet Norge, Baltikum og Nordtyskland. Fra Singapore til København er passagererne forretningsfolk fra Singapore samt typisk ferierejsende fra Australien, New Zealand, Malaysia og Indonesien. Fra Skandinavien er de mest bookede Singapore Airlines-ruter til Sydney og Brisbane i Australien samt Bali.

Og at det går godt med langruteflyene ud af Københavns Lufthavn, viste lufthavnens juni-statistik, der kom i går. I juni voksede antallet af rejsende på samtlige lufthavnens langruter med 14,9 procent i forhold til juni sidste år. Det svarer til 42.000 flere rejsende.

Relaterede artikler:

Så er der atter First Class i Københavns Lufthavn

Stor vækst på langruter i Københavns Lufthavn

Ny flytype får ikke Thai til at skifte